Menu
Søg

Cimbria

23. august 2016
Cimbria Herning gik all-in på at redesigne deres kerneprodukt, hvilket udmøntede sig til en international succes.

Baggrund
Cimbria gruppen har vokset sig til at blive en af verdens førende leverandører af transportenheder til opbevaring og forarbejdning af industrielle maskiner til landbrugsvare. Cimbrias produkter giver deres kunder muligheden for at håndtere store mængder af råvare, såsom kerner, frø, korn og sukker. Cimbria blev grundlagt i Danmark i 1947, og i dag beskæftiger Cimbria gruppen mere end 800 mennesker i 20 lande. En del af Cimbria gruppen er Cimbria Herning, som specialiserer sig i at fremstille udlastningsbælge, den essentielle komponent til motoriserede udstyr, der bruges til at transportere uforarbejdet vare fra siloer eller transportbånd til lastvogne, skibe og tog. Det er afgørende at disse opererer hurtigt og pålideligt, for at undgå spild og farligt støv.

 

Cimbria Herning
Cimbria

2003 var en turbulent periode for firmaet, Cimbria Herning fik et årligt inderskud på 1,2 mio. Euro Hvilket betød, at banken trak sin finansielle støtte – personaleudskiftningen var høj og ejerne krævede forbedringer i 2004. Den nyudnævnte direktør, Lars Nørgaard, var klar over at der skulle laves drastiske ændringer, hvis man skulle sikre firmaets fremtid.

“Cimbria Herning var i store vanskeligheder, såvel økonomisk som organisatorisk. Vi var nødt til at være proaktive for at redde firmaet, genopbygge motivationen og holdånden.”

Lars Nørgaard Forhenværende direktør, Cimbria Herning

Hvordan design hjalp
Cimbria Herning besluttede sig for en fuldstændig restrukturering af organisationen. De solgt ud af forretningen, for at fokusere på firmaets kerneprodukt – udlastningsbælge. Omkring dette tidspunkt var Nørgaard til et seminar, som åbnede hans øjne op for forretningspotentialet i design.

“Tidligere ville vi bare have tilført udlastningsbælgen med flere funktioner, indtil det lignede et mekanisk juletræ. Vi tænkte ikke over at det var grimt, for sådan havde det altid set ud.
Seminaret gjorde mig opmærksom på, at design var nødt til at være en del af forretningsstrategien, hvis et lille firma som vores, skulle kunne gøre sig gældende internationalt.”

Lars Nørgaard Forhenværende direktør, Cimbria Herning

Nørgaard besluttede sig for at gå all-in på at redesigne udlastningsbælgen. Ledelsen og medarbejderne definerede et sæt af udfordringer som de ønskede designprojektet skulle se på. I 2004, mens firmaet var under stort økonomisk pres, blev Cambria Herning, for første gang, en designkunde.

“Vi frygtede at der ville komme sådan nogle stereotype kreative typer som vi ikke kunne relatere os til.”

Lars Nørgaard Forhenværende direktør, Cimbria Herning

Efter en del research valgte de designfirmaet 3PART – kemien mellem de to firmaer var god fra start af, og de kulturforskelle de frygtede, viste sig at give værdifulde nye perspektiver i deres arbejde.
Designfirmaet lærte hurtigt Cimbria Hernings verden at kende og forstod de tekniske og æstetiske udfordringer firmaet stod overfor.

“3PART viste sig at have stor viden inde for materialer og fremstillingsprocesser – det havde vi ikke regnet med. Vi fik faktisk langt mere end bare et nyt design.”

Lars Nørgaard Forhenværende direktør, Cimbria Herning

3PART redesignede deres kerneprodukt, Moduflex-udlastningsbælgen. De gav den, i drastisk grad, et mere strømlinet og salgbart udseende. De ændrede også hele deres produktside til et modulsystem med et nyt katalog, som gav kunderne mulighed for at kombinere elementerne, således at de passede præcis til deres behov.

 

Udbytte
40%
øget omsætning det første år.

€1 MIO.
overskud det andet år.

90%
af salget kommer nu fra internationale kunder.

De gennemgik en meget intens designproces, med kun 4 måneder til at redesigne udlastningsbælgen. Resultatet kom straks, firmaet så en stigning på 40% i omsætningen det første år, da kunderne begyndte at vælge Cimbrias produkter frem for konkurrenternes.

Moduflex loading chute designed by 3PART for Cimbria Herning
Cimbria

Redesignet af bælgen samt salgsmaterialet kostede omkring 33,000 euro. – en investering Nørgaard estimerede allerede havde tjent sig selv ind, inde for de første seks måneder i øget salg. På det første år var det årlige underskud på 1,2 mio. euro blevet vendt til et overskud på 0,5 mio. euro. Hvilket steg til et overskud på 1 mio. euro det andet år. Som et resultat af deres designinvestering, har Cimbria Herning været i stand til etablere sig som førende på markedet, ikke blot på hjemmemarkedet men også globalt, med salgsprocenter på eksporten mellem 60-90%.
I takt med de økonomiske forbedringer, højnedes moralen også.
På grund af den store inddragelse af medarbejdersamtaler i designprocessen, følte de ansatte at de var en del af succesen, hvilket styrkede holdfølelsen og stoltheden over deres lille, men nu meget succesfulde firma.

“Design har hjulpet Cimbria til indtage en stærk position på det internationale marked. Vi tror også at det er det, der skal fremtidssikre vores produkter og markedsposition.”

Lars Nørgaard Forhenværende direktør, Cimbria Herning
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox