Menu
Søg
Coloplasts design-DNA: Mennesket i fokus
12. december 2016
OUTPUT FRA DESIGN DELIVERS: Adm. direktør for Coloplast, Lars Rasmussen, var en af keynote-talerne ved Design Delivers-konferencen. Siden sin tiltrædelse i 2008 har Lars Rasmussen stået i spidsen for en transformation af forretningen. Coloplast er gået fra at være en virksomhed, der producerede og solgte medicinalprodukter, til at være en moderne designdrevet virksomhed med mennesket i fokus – en tilgang, der har givet vækst og erobret markedsandele.
Lars Rasmussen, adm.direktør i Coloplast: "Hele idéen er at give folk mulighed for at leve det liv, de vil."

Lars Rasmussen lagde ud med at fortælle, at den bedste hjælp Coloplast kan give sine brugere er, at de glemmer, at de bruger Coloplasts produkter. I og med, at Coloplast sælger produkter til intime helbredsproblemer, såsom stomi og inkontinens, er der en særlig værdi i at designe produkter, der kan indgå i brugernes hverdag på så anonym vis som muligt.

”Godt design er en helhedsoplevelse, og det er ikke tilfældigt, at en BMW ser ud som den gør - lyde, dufte, form er alt sammen med til at brande en virksomhed. Det samme gør sig gældende for Coca Cola og sådan kunne man blive ved."

DNA’ets fem principper
Før Lars Rasmussen kom til i 2008 var Coloplast en virksomhed, der producerede og solgte medicinalprodukter. Man havde et væld af produkter, men intet fælles formsprog i produkterne og ingen klar linje, der kunne skabe genkendelighed på tværs af Coloplasts produkter og brand.”Design må aldrig være baseret på personlig smag eller præference”, pointerede Lars Rasmussen og fremlagde Coloplasts Design DNA Ambition, som er bygget op om 5 principper.

Fem principper:
Coloplasts Design DNA Ambition

Mindre medicinsk – mere livsstil; det er vigtigt for brugerne, at de ikke bliver mindet om deres sygdom, hver gang de anvender et Coloplast produkt.
 
Ensartethed i brandet – et godt formsprog er genkendeligt. Man skal ikke være i tvivl om, hvor produktet kommer fra og hvad det står for.

Formernes betydning – ud over genkendelighed i designet, skal designet også appellere til brugeren. For Coloplasts brugere handler det om at produkterne ikke skal skille sig ud, derfor ligner mange af Coloplasts produkter ting fra hverdagen – et eksempel er deres kateter, som mest af alt ligner et helt almindeligt kosmetikprodukt.
 
Den turkise farve – er en gennemgående markør for Coloplasts produkter. Den bruges til at skabe genkendelighed og underbygge designets interaktionspunkter.
 
Retning og enkelhed er vigtigt – et veldesignet produkt er et produkt, der kræver minimal forklaring. Idealet er, at man skal kunne pakke produktet ud og intuitivt anvende det, uden brugsanvisninger og assistance fra andre. Jo mere simpelt, des bedre.

Det brugerorienterede fokus hos Coloplast er også tydeligt i deres kommunikation. Coloplast anvender altid billeder af mennesker i deres reklamekommunikation. Billeder, der appellerer til, at man skal tage stilling til dem - det handler dybest set om optimisme. Lars Rasmussen fremhævede desuden, at transformationen fra at handle med medicinalprodukter til brugervenlige produkter netop er et godt eksempel på den forskel, design kan gøre.

Tredje eller fjerde trin?
Afslutningsvis spurgte dagens moderater, tidligere DR-vært og nuværende kulturchef hos Kähler, Ane Corzen, om man i Coloplast brugte design til strategi og innovation – hertil svarede Lars Rasmussen, lidt uventet, nej, for derefter at fortælle om en større undersøgelse, hvor de havde hyret et større hold antropologer til at undersøge stomiposebrugere rundt om i verden, for derigennem at få en større indsigt i slutbrugerens liv og situation.

Rasmussen mente selv, at Coloplast befandt sig på tredje trin af designtrappen - men det var der delte meninger om blandt konferencens deltagere, da de fleste betragter Coloplast som en af de mest designdrevne virksomheder i Danmark. Om Coloplast i egne øjne befinder sig på trin 3 eller 4 er dog måske i det store billede ikke det mest væsentlige -  tilbage står nemlig billedet af en virksomhed, der af egen drift systematisk har brugt designtænkning i snart et årti og kan se det på bundlinjen såvel som produktinnovationssiden.

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox