Menu
Søg
Dansk Design Center får ny visuel identitet og nyt website
28. november 2016
I dag får Danmarks nationale designcenter selv nyt design: Bureauerne WAAITT og B14 står bag en ny visuel identitet og ny digital platform til Dansk Design Center.

Dansk Design Center (DDC) fik senest fornyet sin visuelle identitet i 2003 - fra i dag optræder organisationen i nye klæder på tværs af samtlige platforme.  Bureauerne WAAITT (We Are All In This Together) og B14 vandt i forsommeren 2016 opgaven sammen og har stået for henholdsvis CVI og en ny digital platform, der bl.a. omfatter website og datavisualiseringsværktøj. Den nye visuelle identitet danner DDCs nye navnetræk ud af fundamentale geometriske former og bygger af de samme former en fleksibel ikonografi, der både anvendes til at danne piktogrammer til datavisualisering, temabilleder til website og individuelle ikoner til Dansk Design Centers projekter og andre aktiviteter.

- Vi er rigtig glade for ikonografien, der danner rygraden i vores nye visuelle identitet. Den løser en fundamental strategisk opgave for os, som handler om at Dansk Design Center på den ene side skal være en tydelig afsender på alle vores aktiviteter og events, men samtidig skal kunne give projekter og samarbejder manøvrerum til at skille sig ud fra hinanden. Ikonografien giver både et markant visuelt særpræg, der altid er fælles og letgenkendeligt som vores, og samtidig en nem og fleksibel måde at give individuelle programmer eller events et ”stempel”, der er deres eget, siger kommunikationschef Peter Kamph hos Dansk Design Center.

- Det var vigtigt for DDC at ”tage sin egen design-medicin” i udviklingsprocessen og derfor tog vi udgangspunkt i en co-creation workshop med repræsentanter for DDCs kommunikationsmålgrupper, bl.a. virksomheder og designere. De gav blandt andet udtryk for, at det var vigtigt, at DDC visuelt havde evnen til at indgå i mange forskellige sammenhænge, som en levende organisme, der tilpasser sig omgivelserne. Samtidig gav de udtryk for, at DDC skal kunne træde i karakter og være synlig, som sig selv - men uden at være alt for ”københavnersmart”, stramt og asketisk. Vi har derfor lagt vægt på at skabe noget, der havde visuel kant og var farvemættet, og samtidig kunne transformere sig efter kontekst og skalere op og ned, men stadig være let genkendeligt, forklarer Dennis Müller fra WAAITT.

- Den visuelle identitet fortæller en metaforisk kernehistorie om selve det at skabe mangfoldigt via design. I animationerne, der bruges online og på video, fortælles med levende billeder, hvordan design bygger alt fra by-ikoner over værktøj til abstrakte begreber som ”vækst” eller ”find vej” ud af de basale geometriske former. På den måde er den født til det digitale; til skærme i alle størrelser, til video og animationer samt til at visualisere data - hvilket har været afgørende for os, da alle vores vigtigste kommunikationskanaler er digitale, tilføjer Peter Kamph.

Rasmus Høymann Laursen fra designbureauet B14 har stået i spidsen for arbejdet med at designe Dansk Design Centers nye website og eksekvere den nye identitet, så den understøtter websitets strategi og indhold. Også hér har man taget udgangspunkt i vigtig læring fra co-creation workshoppen med brugerne: - Det måske mest centrale skift fra Dansk Design Centers hidtidige website har været et forsøg på at organisere alt indhold i tematikker. Tematikkerne agerer virtuelle guides i designlandskabet og aktiverer indholdet på tværs af platformen. Kongstanken i udformningen af websitet har været at servicere brugerne i mødet med design og vise vejen til det relevante indhold. I pagt med grundtanken i den visuelle identitet har vi nogle steder ladet identitetens ikonografi træde markant frem som en vejviser for brugeren, mens den andre steder ”svæver” diskret i baggrunden, siger han.

- Vi er stærkt tilfredse med at kunne tage den nye CVI og website i brug, ikke mindst fordi vi nu har nogle rigtig gode værktøjer, der er skabt til en digital verden og som stiller os godt på banen til at løse til vores mangeartede kommunikationsopgaver. Dansk Design Center har over det sidste par år opbygget en ny organisation og strategi - og den nye CVI og digitale platform har en vigtig rolle i at sikre, at tranformationen markeres og DDC også syner nyt blandt virksomhederne og i designsektoren, slutter Peter Kamph.

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox