Menu
Søg
E-VET: Eksperimentarium for veterinærsektoren
16. marts 2017
Et redesign af E-VETs digitale platforme førte til et innovativt mindset i hele organisationen. En eksperimenterende tilgang gav afsæt for nytænkning af forretningsmodellen med designdrevne værktøjer.
Virksomhedsdata
Udfordringens art
Servitization
Sektor
Service
Branche
Veterinær
Antal ansatte
100-199
Placering
Region Syddanmark
E-VET og ImageConsult arbejdede med designprocesser og -værktøjer på rejsen fra at være analog til digital.

E-VET, en del af Kruuse koncernen, er en traditionel grossistvirksomhed inden for den veterinære branche med sortiment til dyrlæger, dyrehospitaler samt uddannelses- og forskningsinstitutioner. Fra lageret i Haderslev leveres alt fra avanceret røntgen- og anæstesiudstyr til handsker, sutur, kanyler og forbindinger. E-VET driver også en kursusafdeling med fokus på efteruddannelse indenfor dyrlæge- og veterinærsygeplejerskefaget.

Konkurrencen på det veterinære marked er markant. For at holde sig på forkant med stærke globale konkurrenter skal E-VET digitalisere deres forretning, processer og kommunikation. Målet er, at de skal være mere effektive, konkurrencedygtige og i stand til at udvikle nye services i et højere tempo end tidligere.

“Hvis vi ikke digitaliserer vores forretning, så kan vi ikke komme ud til så mange kunder som vi bør.” Karl Erik Bering, adm. direktør, E-VET

E-VET indgik derfor i et Plus-partnerskab med det strategiske kommunikations- og designbureau ImageConsult. Kruuse-koncernens vision er, at E-VET bliver et eksperimentarium for veterinærsektoren, der kan udvikle og afprøve nye produkter, services og salgskanaler.

E-vet workshop
Kursus- og salgsteamet hos E-VET holder workshop i Rice-teria og IKEA, Odense.
E-vet workshop
Kursus- og salgsteamet hos E-VET holder workshop i Rice-teria og IKEA, Odense.
E-vet workshop
Kursus- og salgsteamet hos E-VET holder workshop i Rice-teria og IKEA, Odense.

Tre paradigmer viser vejen for den digitale omstilling
Med Plus-partnerskabet satte E-VET og ImageConsult sig for at eksperimentere med, hvordan E-VET kan opnå større udbytte af den digitale og teknologiske udvikling i forbindelse med salg og markedsføring. Projektet blev kickstartet med en intern workshop, hvor E-VETs organisationsstruktur, processer og systemer blev undersøgt. ImageConsult udforskede også E-VETs digitale platforme og fandt flere udfordringer for kundens servicerejse, organisatoriske benspænd og uudnyttede potentialer. ImageConsult foretog også flere kundebesøg, der gav indsigter, som betonede vigtigheden af æstetik, da det var et bærende element for klinikkerne at fremstå præsentable for kunder. Da E-VET som en traditionel grossistvirksomhed hovedsageligt er fokuseret på funktionalitet, var her en overset mulighed for at skabe værdi for deres kunder.

“Med de nye digitale muligheder drømmer vi om at levere produkter og ydelser af endnu højere kvalitet og at kunne understøtte dyrlæger i deres arbejde med deres kunder og samarbejdspartnere.” Karl Erik Bering, adm. direktør, E-VET

På baggrund af udfordringerne formulerede ImageConsult og E-VET tre paradigmer som satte rammen for designarbejdet:  ‘Fra analog til digital’, ‘Fra kurser til vidensplatforme’ og ‘Fra kunde til partnerskaber’.

“Hvis vi ikke digitaliserer vores forretning, så kan vi ikke komme ud til så mange kunder som vi bør.”

Karl Erik Bering, adm. direktør, E-VET

Redesign af det digitale udtryk og de fysiske rammer
Med afsæt i de tre paradigmer har ImageConsult redesignet E-VETs digitale udtryk på alt fra website, nyhedsbrev, kursusmateriale og salgsbrochurer. De fysiske omgivelser i E-VET fik også en kærlig hånd af ImageConsult. Kursuslokaler og showroom blev malet og redesignet, og E-VETs salgsteam blev sat i stævne til en inspirationsdag ud af huset, med det formål at samle inspiration til, hvordan rammerne for salg kan designes. Dette har resulteret i markant anderledes håndtering af kurserne og udnyttelse af de fysiske rammer, hvor showroomet nu tænkes aktivt ind i kursusdelen, så de rette produkter vises på det rette tidspunkt.

“Det har været en øjenåbner i sig selv, at det giver værdi at arbejde på den her måde, og at være med i den her proces. Det gør, at man tager det til sig, fordi denne tilgang giver en ekstra dimension til vores arbejde.” Karl Erik Bering, adm. direktør, E-VET

Eksperimenterende tilgang giver nye perspektiver på forretningsudvikling
Partnerskabet resulterede i en omfattende omstrukturering og opdatering af E-VETs fysiske og digitale kommunikationsplatforme. Projektet er således første skridt på vejen, til at E-VET bliver et eksperimentarium for innovation.

Gennem projektet blev alle aspekter af virksomheden berørt. Dette udfordrede administrerende direktør Karl Erik Berings opfattelse af, hvad et designprojekt kunne. Det blev tydeligt, at projektet fungerede mere som et forretningsudviklingsprojekt end en formgivningsopgave. Det gælder både i forhold til hastigheden i udviklingen, de visuelle og fysiske ændringer og den eksperimenterende tilgang til at nytænke forretningsmodellen med designdrevne værktøjer og metoder. Da Plus-partnerskabet nåede sin ende, besluttede E-VET derfor også at fortsætte samarbejdet med ImageConsult i 2017. Alt dette for at komme tættere på drømmen om at blive et innovativt eksperimentarium for veterinærsektoren: “Vi har besluttet, at hele virksomheden fire gange om året skal igennem en designproces med ImageConsult. Næste gang kigger vi på lageret og ser, hvad vi kan ændre der.” Karl Erik Bering, adm. direktør, E-VET

 

Denne tekst er tilgængelig under en Creative Commons CC-BY-NC-ND licens. Læs mere

Publikation
Download cases
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox