Menu
Søg
”En skattejagt er jo ikke en indlysende god forretningsmodel”
31. maj 2016
Demokratisk design, brugerinddragelse og en levende forretningsplan er nogle af ingredienserne i Mystery Makers, der på få år er gået fra én til 35 ansatte. Mads Lind er direktør og medstifter af virksomheden, der forener elementer af storytelling, myter og ritualer i bevidsthedsudvidende skattejagter og udfordrende gådeløsning.
Mystery Makers
Det begyndte med en polterabend: Mads Lind er direktør og medstifter af Mystery Makers, der i 2015 have 24.000 betalende gæster.

En seriemorder er løs i København og har spærret dig inde i sin kælder. Du har en time til at komme væk. Du er låst inde i et hemmeligt laboratorie og skal knække koderne for at slippe ud. Glyptotekets mumier og statuer vogter over dybe hemmeligheder, som du skal afdække på vejen til visdom og indsigt.  Lyder det bekendt? Så er du måske en af de 24.000 betalende gæster, der sidste år deltog i Mystery Makers skattejagt eller Mystery Room-gådespil.

Kimen til Mystery Makers blev lagt i 2010, da Mads Lind sammen med vennen Sanne Olesen skulle arrangere en polterabend for en fælles ven. Det var svært at finde aktiviteter, udvalget var kedeligt og aktiviteterne banale og bøvede. Mads Lind og Sanne Olesen besluttede at tage sagen i egen hånd og arrangerede en skattejagt på Glyptoteket for den kommende brudgom. Responsen var så god, at de efterfølgende satte konceptet til salg på nettet, halvt i sjov, halvt i alvor. Men da kunderne begyndte at komme af sig selv, besluttede de at tage det mere seriøst. De aftalte, at de skulle deltage i iværksætterkonkurrencen Creative Business Cup – og hvis de ikke vandt, ville de stoppe forretningen. I stedet vinder de titlen som årets danske kreative iværksættere 2012, og Mads Lind går fuldt ud og på fuld tid i virksomheden. Sanne Olesen er i mellemtiden stoppet, men virksomheden trives og vokser.

At designe en illusion
Mads Lind har altid for øje, at der er en modtager til hans produkter. Derfor har han fra start valgt, at Mystery Makers skal bygges op omkring den oplevelse, de kan give deres modtagere. Oplevelsen kan være mange ting, men modtageren skal altid føle sig beriget, når de går derfra. Modtagerne skal føle, at de gennem leg har fået noget med hjem.

”En skattejagt er jo ikke en indlysende god forretning. Men det er måden vi har designet hele oplevelsen, der er afgørende. Hvis illusionen holder, så bliver man taget fuldstændig væk til et magisk sted. Hvis illusionen brister, så føler man sig snydt og bedraget.”

Demokratisk design og inddragende forretningsudvikling
Mads Lind har fra start haft fokus på, at de produkter Mystery Makers tilbyder, skal være noget kunderne efterspørger. Det er hårdt arbejde at være selvstændig, men man behøver ikke gå og spænde ben for sig selv konstant. Realisme skal tænkes ind fra start i virksomhedskonceptet. Hvis man vil overleve og skabe en spændende virksomhed, er det absolut nødvendigt, at der findes andre mennesker, der er interesserede i det, du laver. Det er ofte det, der er problemet for designdrevne virksomheder, mener Mads Lind.

“Man skylder sin passion altid at tænke ind, hvordan man kan leve ordentligt af den.”

Mads Lind, Mystery Makers

Mange designere tror, at de er kunstnere og at det er irrelevant om der er andre mennesker, der kan lide, hvad de laver. For Mads er det helt modsat. Det handler netop om at lave noget, der er relevant for andre. Han kalder det demokratisk design – noget som mange mennesker kan få noget ud af. Både som kunder og som medarbejdere:

”Jeg behøver ikke nødvendigvis at redde verden. Men jeg vil gerne gøre den til et mere rart sted og skabe nogle ting, der giver mening for andre. Man skylder også sin passion altid at tænke ind, hvordan man kan leve ordentligt af den. Og at man også kan leve så ordentligt af den, at andre mennesker måske kan leve ordentligt af den. Man skal forsøge at skabe en organisme, der vokser og breder sig.”

Mystery Makers
Mystery Makers’ nyeste skattejagt Kongens Hemmelighed er blevet til i et intenst udviklingsforløb med 30 testgrupper.

Derfor går Mads Lind og teamet fra Mystery Makers også brugercentreret til opgaven med at udvikle forretningen. De spørger altid til folks oplevelser, når de har prøvet en af Mystery Makers produkter: Hvilken følelse kommer de ud med, hvad snakker de om, hvad kunne være anderledes, hvad virkede, hvad virkede ikke. Der har fra start været massivt fokus på brugeroplevelsen, hvorfor Mads også har adskillige antropologer ansat i virksomheden. Man kan lave hvad man vil, men det eneste, der betyder noget er, hvordan modtageren af dit produkt eller service oplever det, mener Mads:

”Vi er ekstremt inddragende i vores forretningsudvikling. I virkeligheden er det vildt banalt. Vi går alle sammen og tror, at vi skal finde svaret inde i os selv og selv komme med den gode løsning. Men man kan jo bare spørge, for at finde ud af, hvad folk synes. Om man så kan eller vil bruge det, det er jo så op til ens egen dømmekraft.”

Den levende forretningsplan
Mystery Makers går op i at have en gennemtænkt virksomhed, hvor produkterne hænger sammen fra start til slut og hvor alt, de sender ud i verden er en del af det samlede udtryk. De arbejder ikke med en fast forretningsplan, men en mere kontinuerlig afstemning af indhold i forhold til den feedback, de får. Mads har altid tænkt i koncepter, hvilket er en måde at tænke på, som han nyder godt af i sit nuværende arbejde med Mystery Makers.

Mads arbejder ikke med en klassisk forretningsplan som man kender det fra større virksomheder. Men han har et krystalklart billede af, hvad den ydre ramme for virksomheden er: Blandingen af det legende og det lærende skaber klare rammer for, hvad virksomheden kan rumme. Det overblik er nødvendigt for at kunne give plads til de eksperimenter, der foregår inden for virksomhedens rammer. Her bliver der dagligt genereret nye ideer til koncepter, der kan komme i spil som det næste produkt. Hvis den ydre ramme er nogenlunde klar og samspillet med kunderne godt, så er det også nemmere at udvælge de nye ting, der skal sættes i spil i virksomheden.

Mystery Makers har i starten af juni premiere på deres nyeste skattejagt Kongens Hemmelighed i Kongens Have. Skattejagten er blevet til i et intenst udviklingsforløb med 30 testgrupper og er på forhånd forudbestilt af 100 grupper.

Mystery Makers blev i 2012 kåret som Danmarks bedste iværksætter fra et kreativt erhverv ved Creative Business Cup. I dag har Mystery Makers 35 medarbejdere tilknyttet og havde i 2015 en omsætning på 7,6 mio. kr. inkl. moms og 24.000 betalende gæster. Foruden de tre Mystery Rooms ved Esplanaden i København, laver de events på locations som Ny Carlsberg Glyptoteket.

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox