Menu
Søg
Værktøj: Eye-tracking
16. marts 2017
Af Frederik Dessau, SkabelonDesign
Eye-tracking som analyseværktøj skaber vished for, hvornår et produkt ikke spiller sammen med en brugers interaktion og forventninger. Læs her hvorfor og hvordan man bruger Eye-tracking som analyseværktøj, præsenteret af SkabelonDesign.
skabelondesign eye-tracking

Eye-tracking er et værktøj der kan aflæse brugerens interaktion med en digital løsning, for blandt andet at øge brugbarheden. Eye-tracking er en metode til at registrere de drivere af brugerens opmærksomhed der opstår, når et produkt bliver brugt. I partnerskabet med Maersk Oil anvendte SkabelonDesign eye-tracking til at skabe vished for, hvor designet ikke spillede sammen med brugerens naturlige og intuitive forventninger til programmet. Med en klar analyse af brugernes objektive oplevelse af en løsning kan en projektgruppe lettere og hurtigere træffe beslutninger, som kan drive produktet helt i mål. Særligt i udvikling af helt nyt software kan det være en befrielse at springe direkte ind i slutbrugernes oplevelse og få krystalklar data ud, som let kan analyseres og handles efter.

Eye-tracking giver krystalklar analyse
Når SkabelonDesign arbejder med softwareudvikling, går de aldrig ud fra at have 100% styr på, hvad der giver mening for brugeren, før produktet er blevet testet. Tidligere erfaring med softwareudvikling kan række langt hen ad vejen, men til tider opstår der tvivl eller modsatrettede holdninger, både internt og mellem kunden og designer. Derfor er det værdifuldt at have en krystalklar analyse af, hvor produktet fejler, og hvor man har succes. Ikke kun overfor en samarbejdspartner, som måske har spørgsmål til, hvorfor visse ting er løst som det er – men i mindst lige så høj grad overfor designeren selv, for at gøre det klart hvilke antagelser der holder, og hvilke der skal arbejdes yderligere med.

En af de helt store fordele ved at bruge eye-tracking er, at selvom det lyder som (og er) en yderst avanceret teknologi, så kan man nemt sætte systemet op. Den største udfordring er at etablere en valid og fornuftig struktur omkring analysen.

Hvordan kan man bruge Eye-tracking?
Når man skal teste et stykke software er der to steder man kan bruge eye-tracking. Testen kan enten foretages på en preto/prototype eller på en næsten færdigudviklet løsning. I partnerskabet med Maersk Oil mente SkabelonDesign at have nok input til den grundlæggende udvikling, hvorfor eye-tracking testen kunne foregå på en løsning som var ét sprint fra lancering.

Der skal ikke særlige kompetencer til for at få værktøjet til at virke. Man skal dog gerne kunne sætte sig ind i ny software og hardware, samt være komfortabel i analysedesign. Selve afrapporteringen af analysen er også ligetil, da man både visuelt og datamæssigt for rigeligt med output fra systemet.

 

Denne tekst er tilgængelig under en Creative Commons CC-BY-NC-ND licens. Læs mere

skabelondesign
Frederik Dessau og Jeppe Schytte Hansen fra SkabelonDesign

Præsenteret af SkabelonDesign
SkabelonDesign er førende inden for implementering af visuel identitet og udvikling af kundespecifikke skabelonløsninger i Microsoft Office pakken.

Info
Kontakt SkabelonDesign

Seniorkonsulent, Frederik Dessau, frd@skabelondesign.dk
CEO, Jeppe Schytte-Hansen, jsh@skabelondesign.dk

Læs mere om SkabelonDesign på www.skabelondesign.dk

Publikation
Download værktøjer

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox