Søg
Fra CSR-strategi til hverdagspraksis
16. marts 2017
REMA 1000 satser på nyt koncept, der skal pejle kunderne mod et mere bæredygtigt forbrug. I et partnerskab med designbureauet Kontrapunkt har butikskæden omsat deres bæredygtighedsstrategi til hverdagspraksis.
Virksomhedsdata
Udfordring
Brugeroplevelse
Sektor
Service
Branche
Detailhandel: Ikke-specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer
Antal ansatte
1000+
Placering
Region Midtjylland

REMA 1000 er en discountbutikskæde med holdninger. Anders René Jensen er indkøbs- og marketingschef for REMA 1000 og har siden 2006 været ansvarlig for implementeringen af en CSR-strategi med stærke holdninger til bæredygtighed. Men én ting er strategi, noget andet er hverdagspraksis – for hvordan hjælper man kunderne til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevarer, når de handler i en discountbutik?

I et Plus-partnerskab med designbureauet Kontrapunkt gik REMA 1000 derfor i gang med at udforske mulighederne for at imødekomme forbrugerne og give dem et informeret grundlag for at træffe bedre og sundere valg, når de handler ind. 

Med kunderne på indkøb
Kontrapunkt foretog feltstudier over 14 dage i to REMA 1000-butikker i København og Middelfart. Her undersøgte de, hvad en Rema 1000-butik er, hvem de ansatte er, hvilke kunder, der kommer og hvilken adfærd, de har.

”Kontrapunkt har været gode til at give indblik i, hvad der er vigtigt for kunderne, og hvad de prioriterer. En ting er, at der findes en masse rapporter med en masse trends, en anden ting er at forholde sig til de kunder, der kommer i vores butikker.” Anders René Jensen, Indkøbs- og Marketingchef, REMA 1000

Kontrapunkt opsamlede alle indsigterne fra feltarbejdet og udviklede konkrete ideer omkring placering af varer, skiltning og videreuddannelse af de butiksansatte. Der blev også skabt en række personas - idealkundetyper - for at styrke REMA 1000s forståelse for deres kunder. Disse personas gør det nu lettere for medarbejdere og ledere at sætte sig i kundens sted og udtænke nye tiltag, der understøtter kundernes behov.

Det endelige koncept var en ny måde hvorpå kunderne kunne blive vejledt og inspireret til at vælge mere bæredygtige æg og svinekødsprodukter. Konceptet blev testet i en butik i Middelfart, der ikke som udgangspunkt havde en stærk bæredygtig profil. Testen havde ikke udelukkende fokus på kunderne, men også butiksledernes oplevelse. Da REMA 1000 består af selvstændige købmænd, skulle der også udtænkes løsninger for, hvordan man internt i organisationen kunne skabe værdi for den enkelte butiksleder.

”Kontrapunkt brugte meget tid på at sætte sig ind i vores værdier og hvorfor vi er anderledes end andre discountbutikker. At det er selvstændige købmænd, der har loyale kunder, det fangede designerne og forstod, at det skulle med ind i koncepterne. Det har gjort, at det i sidste ende er blevet mere brugbart.” Anders René Jensen, Indkøbs- og Marketingchef, REMA 1000

”En ting er, at der findes en masse rapporter med en masse trends, en anden ting er at forholde sig til de kunder, der kommer i vores butikker.” 

Anders René Jensen, Indkøbs- og Marketingchef, REMA 1000

Nye værktøjer og et kritisk blik udefra
Anders René Jensen understreger, at det kritiske blik udefra har været værdifuldt. Det har dog også været udfordrende at invitere designerne ind. Det kræver åbenhed og nysgerrighed af en leder at indgå i et partnerskab som dette, hvor man bliver udfordret og hele tiden presset til at afsøge nye muligheder.

”Det er først, når du lader dig udfordre og bliver trykket dér, hvor du begynder at blive irriteret, at du begynder at rykke dig og gøre en forskel. Jeg tager masser af beslutninger, også forkerte. Men de er rigtige, når man tør ændre dem. De er først forkerte, når du holder fast.” Anders René Jensen, Indkøbs- og Marketingchef, REMA 1000

REMA 1000 har ud over det nye koncept fået nye værktøjer og metoder til at innovere og skubbe organisationen fremad generelt. De har besluttet at fortsætte samarbejdet med Kontrapunkt som fast designpartner for virksomheden.

”Bare det at vælge nogen med en anden baggrund. Nogen der tænker anderledes end en selv og som ikke kun fokuserer på pris, kvalitet og deadlines. Det har givet meget værdi. Den måde Kontrapunkt har været ude at spørge på, og måden de visuelt har givet os det store overblik med indsigter fra både købmænd, ansatte, kunder og vores strategi, har givet rigtig meget for os.” Anders René Jensen, Indkøbs- og Marketingchef, REMA 1000

Publikation
Download cases