Menu
Søg

Inspiration: Veje til vækst

Dansk Design Center har med programmet Scaling by Design sat sig for at udforske, hvordan vækstpotentialet i danske produktdesignvirksomheder kan forløses. Som en del af programmet har vi været på besøg hos en række succesfulde produktdesignvirksomheder, der på hver deres måde har formået at forløse vækstpotentialet og skabe succesfulde forretninger. Vi bringer derfor serien Veje til Vækst med inspiration og gode råd til at skabe vækst i en produktdesignvirksomhed.
I Veje til vækst kan du møde The Coffee Collective, Mystery Makers, by Lassen, Sofakompagniet og Kähler Design.

The Coffee Collective

Et blikskur med espressomaskine i Kastrup er foreløbigt blevet til tre kaffebarer, kaffeskole og enggrossalg af kvalitetskaffe.

The Coffee Collective
The Coffee Collective er de sidste tre år vokset 20% år for år i omsætning og har i dag 40 ansatte.

The Coffee Collective startede i 2007, da de fire ejere Peter N. Dupont, Klaus Thomsen, Casper E. Rasmussen og Linus Törsäter, fandt sammen om deres fælles passion for kvalitet og kaffe. Det var lige omkring dette tidspunkt, hvor kaffebarer for alvor blomstrede op og folk var villige til at betale mere for specielle kaffeoplevelser.

Mystery Makers

Demokratisk design, brugerinddragelse og en levende forretningsplan er nogle af ingredienserne i Mystery Makers, der på få år er gået fra én til 35 ansatte. Mads Lind er direktør og medstifter af virksomheden, der forener elementer af storytelling, myter og ritualer i bevidsthedsudvidende skattejagter og udfordrende gådeløsning.

Mystery Makers
Det begyndte med en polterabend: Mads Lind er direktør og medstifter af Mystery Makers, der i 2015 have 24.000 betalende gæster.

En seriemorder er løs i København og har spærret dig inde i sin kælder. Du har en time til at komme væk. Du er låst inde i et hemmeligt laboratorie og skal knække koderne for at slippe ud. Glyptotekets mumier og statuer vogter over dybe hemmeligheder, som du skal afdække på vejen til visdom og indsigt. Lyder det bekendt? Så er du måske en af de 24.000 betalende gæster, der sidste år deltog i Mystery Makers skattejagt eller Mystery Room-gådespil.

by Lassen

Da Mogens Lassens tegnede den ikoniske Kubus lysestage, var den egentlig bare til familie og venner. Men da den kendte designer og arkitekts nevø og oldebarn startede produktion af familieklenodiet, kunne de se det store potentiale – ikke mindst, da en uventet skat dukkede op. Med tillid, tålmodighed og respekt for familiehistorien er firmaet by Lassen bygget op til den nuværende succes.

by Lassen
Mogens Lassen tegnede den kendte Kubus lysestage tilbage i 1962. Men virksomheden by Lassen opstod først, da hans nevø Søren Lassen og oldebarn Nadia Lassen kom på banen i 2008.

Vi besøgte by Lassen i deres kontorfaciliteter nær Nyhavn. Ved tilflytningen var der halvtomt, men siden 2012 er by Lassen vokset fra tre til ca. tyve medarbejdere. Her møder vi presseansvarlig Chris Day og salgschef Thomas Heunicke til en snak om, hvad der har ført virksomheden til det sted den er i dag.

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox