Søg
Ledelse af den innovative virksomhed
7. april 2017
Skab en brugercentreret virksomhed, test dig til digital transformation og vær en nysgerrig leder. Det er anbefalingerne fra Stine Bosse, prof. bestyrelsesmedlem og –formand og Henrik Bodskov, adm. direktør, IBM Danmark, som har givet deres bud på, hvad der skal til for at drive den innovative virksomhed, og hvordan dansk erhvervsliv forbliver konkurrencedygtigt.

I Dansk Design Center har vi netop afsluttet Plus-programmet, hvor 18 danske virksomheder, i nyskabende partnerskaber med design- og innovationsrådgivere, har arbejdet designdrevet med at øge virksomhedernes innovationshøjde og evne til hurtigt at udvikle nye forretningsidéer, produkter og services, med kunden i fokus og høj træfsikkerhed i markedet.

Læs mere: Plus-programmet

Stine Bosse og Christian Bason på scenen til Transforming Challenges.

Byg en brugercentreret virksomhed
Ifølge Stine Bosse er det afgørende for den innovative virksomhed at tænke brugercentreret. Det er nødvendigt, hvis virksomheden vil have succes, at den forstår at sætte sig i kundens sted og forstår at række ud. Vi skal i dag være inderligt nysgerrige på vores kunder og være så tæt på dem, at vi sætter os i deres sted, hvis vi vil skabe værdi. Det kræver, at man går ud og interagerer med kunderne, i deres hverdag, og at alle medarbejdere hele tiden forsøger at sætte sig i kundens sted.

Ifølge Stine Bosse er det afgørende for den innovative virksomhed at tænke brugercentreret.

I et partnerskab med innovationsbureauet IS IT A BIRD har MP Pension arbejdet med, hvordan de kan sikre samt udvide virksomhedens fremtidige markedsposition og højne interessen for pension. Her har indsigter fra feltstudier og interviews med deres medlemmer været afgørende for den fremtidige strategi. Læs casen Design gør pension nærværende for MP Pensions medlemmer.

Et andet partnerskab, der har haft succes med at tænke brugercentreret er Bella Center Hospitality Group og Copenhagen International Fashion Fair. Sammen med kultur- og designbureauet Urgent.Agency har de sat deres messegæster i centrum og skærpet brandstrategien. Nu designes messerne med udgangspunkt i udstillernes og de besøgendes behov. Læs casen Messedesign med gæsten i centrum.

Test dig til digital transformation
For at imødekomme den digitale transformation er det ifølge Henrik Bodskov nødvendigt at tænke agilt. Tiden, hvor man byggede store IT-projekter baseret på uendelige kravspecifikationer, er slut. I dag gør teknologien, at man kan teste ting af hurtigt og billigt. Man kan hurtigt bygge en prototype ud fra en simpel ide og teste den af. Hvis det ikke virker, så prøv noget andet. Men det vigtige er den læring og feedback, du får fra dine kunder og dit marked. Evnen og modet til at prøve ting af er afgørende.

For at imødekomme den digitale transformation er det ifølge Henrik Bodskov nødvendigt at tænke agilt.

I Solar har de kastet sig ud i at prøve tingene af. For hvad gør man, når ens forretningsmodel bliver overhalet af digitalisering? Ved hjælp af designmetoder og -processer skabte Granyon og CPH ID indsigter om Solar Danmarks kunder - og provokerede dem til at prøve nye veje. Læs casen Digital transformation gjorde traditionel grossistvirksomhed til serviceudbyder.

For at ruste virksomheder til at imødekomme en digital transformation er det ifølge Henrik Bodskov også nødvendigt, at få digitaliseringen forankret i forretningsstrategien, med et fast holdepunkt i topledelsen. Digitalisering skal ses som en integreret del af de forretningsmodeller, der skal arbejdes med fremadrettet. Det er derfor vigtigt at flytte det digitale ud af IT-afdelingen og integrere tankerne i alle dele af virksomheden.

For at ruste virksomheder til at imødekomme en digital transformation er det ifølge Henrik Bodskov nødvendigt, at få digitaliseringen forankret i forretningsstrategien.

En virksomhed, der har haft stor succes med at flytte sig fra at tænke tekniske specifikationer i udviklingsafdelingen til at integrere digitalisering som del af den strategiske forretningsudvikling er SKOV A/S. Med hjælp fra design- og udviklingsbureauet Attention kom SKOV A/S tættere på deres brugere og skabte fundamentet for en ny udviklingsstrategi og nye forretningsmodeller. De har formået at binde det tekniske og forretningsmæssige sammen på en måde, der gør det muligt at udforske en fremtid med digitale ydelser som kerneforretning. Læs casen Fra tech specs til værdi.

Vær en nysgerrig leder
Ifølge Stine Bosse altafgørende at være nysgerrig og undersøgende, når man som leder skal drive virksomheden igennem en digital transformation. Lederen skal se sig selv som yngstelærlig, når det kommer til at forstå de muligheder, udfordringer og trusler, der følger med den digitale transformation. Det handler om at være nysgerrig. Lederen må selv tage arbejdshandskerne på og oversætte betydningen af den digitale transformation i forhold til forretningsmodeller, processer og hvilke kompetencer, der er nødvendige at opdyrke. Lederen skal tage hånd om den potentielle bekymring, der kan sætte sig i organisationen, så medarbejderne tør arbejde med de muligheder og udfordringer, der ligger i omstillingen.

Ifølge Stine Bosse altafgørende at være nysgerrig og undersøgende, når man som leder skal drive virksomheden igennem en digital transformation.

Et godt eksempel på en leder, der er gået forrest i innovationsarbejdet er Lasse Wittrup Ludvigsen, adm. direktør i Cramo. Når CEOen går aktivt ind i innovationprocessen, sender det et signal til medarbejderne om, at det er en seriøs satsning i virksomheden. Læs casen CEO blev projektleder for innovationsprocess.

Sammen med designbureauet Kontrapunkt satte Erick Thürmer, adm. direktør i Thürmer Tools sig for at undersøge, hvordan han kunne transformere Thürmer Tools, en klassisk producent af gevindværktøj til en moderne industriel serviceudbyder med udgangspunkt i 3D-print. For virksomheden blev det først og fremmest et opgør med profit som drivkraft, dernæst en erkendelse af nødvendigheden af større frihed til at eksperimentere på ledelsesniveau. Læs casen Thürmer Tools møder fremtiden med 3D-print.

Dyk ned i resultaterne

Dansk Design Center har dokumenteret samarbejdet mellem virksomhederne og designerne for at sætte fokus på, hvordan det er at arbejde designdrevet, i praksis. Det har resulteret i blandet andet 18 cases og 11 værktøjer, samt fire temaartikler, hvor resultater og erfaringer fra partnerskaberne deles:  Sådan håndterer du fremtiden indenfor connectivity og digitalisering, 'Hacking' innovation, Design-driven innovation og Tør du satse på medmenneskelighed?

Plus-programmet var medfinansieret af Markedsmodningsfonden og drevet i et konsortium mellem Dansk Design Center, Dansk Industri (DI), Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og designbranchens organisation, Design denmark.