Søg
Medarbejdere nytænker Zoo med gæsterne i bur
16. marts 2017
2+1 Idébureau gav medarbejderne i Zoologisk Have København værktøjerne til at dyrke en idékultur, der sætter gæsternes idéer i centrum for nye tiltag og forbedringer.
Virksomhedsdata
Udfordring
Brugeroplevelse
Sektor
Service
Branche
Oplevelse: Botaniske og zoologiske haver samt naturreservater
Antal ansatte
200-499
Placering
Region Hovedstaden

En vild idékultur
Zoologisk Have København (Zoo) blev grundlagt i 1859 og huser i dag omkring 3000 dyr på 11 hektar. Siden 1972 har Zoo været en selvejende institution og havde i 2014 193 fuldtidsansatte og cirka 1.2 millioner besøgende. Igennem årene har man i Zoo fokuseret på innovation i forhold til større anlægsprojekter, hvilket også har været styrende for Zoos indtægter. Men store anlægsprojekter er en ressourcetung løsning med kortvarig effekt. For stabilt at øge besøgstallet og sikre gæsternes loyalitet er det derfor nødvendigt at tænke innovation ind i andre dele af virksomheden end blot de fysiske omgivelser.

Under ledelse af administrerende direktør Steffen Stræde har Zoo derfor implementeret en idékultur blandt medarbejderne, baseret på en ledelsesfilosofi om at medindflydelse hos medarbejderen skaber motivation for arbejdet og dermed værdi for virksomheden.

“Medarbejdere har alle forskellige behov, så ledelsen skal sørge for at tilvejebringe det arbejde de individuelt brænder for. Derfor bliver der lyttet når tjenere, køkkenfolk, dyrepassere, dyrlæger, laboranter og bogholdere deltager i udviklingen på tværs. De har alle det tilfælles, at de interesserer sig for virksomhedens fremtid, og de er blevet gode til at respektere hinandens opgaver.” Steffen Stræde, adm. direktør, Zoologisk Have København

Idékulturen kommer bl.a. til udtryk i koncepter som Vild Torsdag, hvor enhver medarbejder kan gå direkte til ledelsen med forslag til forbedringer eller nye tiltag. Men hvordan kunne Zoo komme skridtet videre med idékulturen: Hvordan kunne Zoo skabe ejerskab af idékulturen blandt medarbejderne? Og hvordan kunne man sikre, at idékulturen blev båret af indsigter, der skaber reel værdi for parken og dens gæster? 

zoologisk have

Idékultur 2.0
Som en del af Plus-programmet indgik Zoologisk Have København i et partnerskab med 2+1 Idébureau, der tog udgangspunkt i læringer fra den eksisterende idékultur. Målet var tofoldigt: At øge motivationen blandt medarbejderne for at deltage i idékulturen. Samt at videreudvikle idékulturen fra version 1.0 til 2.0, med fokus på at forstå gæstens behov og idéer, og dermed sikre et brugercentreret og indsigtsbåret fundament for innovation. Med denne tilgang centreres udviklingen i Zoo omkring styrkelsen af oplevelser og faciliteter gennem mindre og mellemstore projekter. Dermed sikres en stabil udvikling - også i perioder hvor der ikke er nye store anlægsprojekter i sigte.

“Det vigtigste er, at der er blevet skabt bevidsthed om at få inddraget gæsterne, og at det mindset får lov til at vokse i idékulturen nu. Det er blevet gjort præsent, og det er sket på idékulturens præmisser. Vi kan ikke presse et system ned over hovedet på nogen, men vi kan præsentere en ny måde at gå til projekterne på.” Cecilie Bang Schulze, projektleder, 2+1 Idébureau

“Det vigtigste er, at der er blevet skabt bevidsthed om at få inddraget gæsterne, og at det mindset får lov til at vokse i idékulturen nu.” 

Cecilie Bang Schulze, projektleder, 2+1 Idébureau

Pixibogen og Idéburet - til hverdag og særlige lejligheder
På baggrund af en grundlæggende forståelse og analyse af Zoo; medarbejdere, arbejdsgange, idékulturen i praksis og gæsternes færden i haven, udarbejdede 2+1 Idébureau et idékatalog med potentielle værktøjer, der kunne øge dialogen mellem medarbejdere og gæster.

“2+1 Idébureau har brugt rigtig meget energi på at forstå vores sammenhænge, og givet os produkter baseret på den forståelse. Dét er nødvendigt for en kompleks organisation som vores.” Steffen Stræde, adm. direktør, Zoologisk Have København

I fællesskab lagde Zoo og 2+1 Idébureau sig fast på to værktøjer, som blev testet og udviklet færdigt: Pixibogen og Idéburet. Disse værktøjer kan anvendes som hhv. et dagligt og et periodisk værktøj, hvor medarbejderne kan udvikle og kvalificere deres idéer sammen med gæsterne.

Pixibogen er baseret på værktøjet Personas. I et overskuelige format beskrives seks idealtyper; personer, der hver repræsenterer en af Zoos kernebrugere, og deres typiske besøgsforløb. Personerne har hver især forskellige dagsordner og behov, som afdækkes i pixibogen. Medarbejderne i Zoo kan i deres hverdag bruge bogen til at udvikle og kvalificere egne idéer med gæsterne i centrum.

Som periodisk værktøj udviklede 2+1 Idébureau Idéburet, der fungerer som en fysisk udbygning af den eksisterende idékultur. Idéburet skaber et rum til at inddrage gæsterne og kan med mellemrum trækkes frem og være synlig i haven. Værktøjet kan således benyttes efter medarbejdernes behov for at få input og feedback, eller til at få afdækket hvilke af gæsternes behov, der bør fokuseres på i udviklingen af haven.

De resterende værktøjer i idékataloget kan Zoo gemme og tage frem til senere inspiration og udvikling af idékulturen.