Menu
Søg
Moment: Ny virksomhed lynhurtigt med design
24. august 2016
I et nyskabende parløb med designbureauet 1508 har rekrutteringsvirksomheden Moment udviklet Onboarding Index – et nyt forretningskoncept, der kan måle og forkorte den nyansattes start i jobbet.
Foto: © Asad Ullah Akhtar, COO, Onboarding Group

Hvordan tager man hul på et helt nyt forretningsområde?
Moment er en af Danmarks førende vikar- og rekrutteringsvirksomheder og har siden 1997 arbejdet indgående med at skabe stærke matches mellem jobsøgende og virksomheder. Men hvad med hele den proces, der går i gang efter en medarbejder er matchet med en virksomhed? Hvordan sikrer man, at medarbejder og virksomhed opnår et stærkt samarbejde, så den nyansatte hurtigt leverer resultater på et højt niveau? Det viser sig at denne opstartsproces, som kaldes onboarding, udgør en stor udfordring for mange virksomheder. Ifølge Moment, tager det typisk et halv år for en akademisk medarbejder at være fuldt arbejdsdygtig på en ny arbejdsplads. Og en nyansat, der ikke er ordentligt integreret på sit nye job, vil med højere sandsynlighed levere dårlige resultater, eller i værste tilfælde, forlade arbejdspladsen.

Dette hul i rekrutteringsmarkedet besluttede CEO, Morten Thune Højberg at udforske som et helt nyt forretningsområde for Moment. Selv havde Morten og hans kollegaer en række gode ideer til, hvordan en onboarding-løsning kunne tage form. Men for at sikre at udviklingen af et nyt forretningsområde blev grebet systematisk an, besluttede Moment sammen med designbureauet 1508 at deltage i Plus, et program for nye partnerskaber mellem virksomheder og designere, der forbinder design, strategi og forretning. Designbureauet fik, med Director of Business Development, Klaus Bundvig i spidsen, til opgave at tilrettelægge og facilitere innovationsforløbet samt bidrage til udviklingen af en helt ny onboarding løsning.

“Vi troede vi vidste, hvad vi ville have. Men så udfordrede de os på vores hypoteser og det vi troede. Det gav nogle ture i rutschebanen, men det var rigtig sundt.”

Asad Ullah-Akhtar, COO, Onboarding Group

At turde slippe kontrollen
Gennem samarbejdet oplevede Moment at arbejde med designmetoder som iterative processer, prototypeudvikling, og brugertest på en helt ny måde. Udviklingsforløbet blev tilrettelagt via intensive 5-dags sprint, også kendt som GV5 metoden, hvor teamet over 5 sprints af en uges varighed havde til at opgave at udforske problemet, skitsere ideer, udvælge de bedste ideer, bygge dem og så til sidst teste dem over 5 dage. Denne iterative proces, der fordrer gentagende udforskning af muligheder og test af nye ideer, stillede store krav til Moment om at bevare åbenhed i udviklingsforløbet og fastholde tillid til designprocessen. Netop tilliden lægger Klaus Bundvig også vægt på var afgørende for, at de sammen kunne nå i mål med et stærkt resultat:

“At få opbygget tillid ved salgsmødet er ekstremt vigtigt. Troen på, at vi nok skal levere noget, selvom vi ikke kan sige hvad, er afgørende for, at vi kan løbe med projektet.”

Klaus Bundvig, Director of Business Development 1508 A/S

Morten Højberg, CEO for Moment, havde også taget højde for at skabe tilllid og stærke rammer omkring partnerskabet. Udviklingsarbejdet forløb i et nyetableret team med medarbejdere fra både 1508 og Moment, som arbejdede tæt sammen udviklingsforløbet igennem. Ved at arbejde i en sådan pop-up organisation, blev de nødvendige rammer skabt for at imødekomme den hastighed som GV5’ss designsprints krævede, og teamet kunne arbejde mere fleksibelt og iterativt uafhængigt af Moments etablerede arbejdsgange.

Ny virksomhed skal positionere Onboarding Index internationalt
I de to måneder samarbejdet forløb, formåede teamet at implementere en ny onboarding løsning, kaldet Onboarding Index. Onboarding Index er et digitalt værktøj, der løbende kan måle en medarbejders onboarding score – altså hvor godt den nyansatte er faldet til og leverer resultater i den nye organisation. Denne score udregnes på baggrund af en række parametre, der både tager højde for medarbejderes kompetencer og evne til at levere resultater, samt kulturelle, sociale og netværksmæssige faktorer som også spille en stor rolle i forhold til at den ansattes føler sig integreret på arbejdspladsen. Onboarding Index inkluderer også et samtaleværktøj, der hjælper den medarbejderansvarlige med at sikre og støtte den nyansattes fortsatte onboarding.

“Gennem partnerskabet er der skabt et helt nyt marked for onboarding konsulentydelser, som hænger rigtig godt sammen med Moment’s vision og øvrige services.”

Morten Thune Højberg, CEO Moment

Som en afslutning på samarbejdet har Moment nu stiftet datterselskabet Onboarding Group. Den nye virksomhed og det digitale værktøj blev vist frem for 600 HR-ledere til en lanceringsevent i december 2015 og ved indgangen til 2016, havde Moment allerede over 60 salgsmøder i kalenderen.. Nu skal Onboarding Group fokusere udelukkende på at levere onboarding konsulentydelser både for danske og internationale kunder. Ved at stifte denne nye organisation, forventer Morten Højberg at hans medarbejdere i Onboarding Group systematisk kan imødekomme og forfølge de nye forretningsmuligheder på onboarding-området ligesom han ønsker at bibeholde og dyrke den energi, som innovationssamarbejdet med 1508 har medført hos hans team. Morten Højbeg er nu i tæt dialog med investorer om finansiering til Onboarding Group og sigter mod at udvide forretningen til 20 ansatte i 2018.

Denne designcase stammer fra markedsmodningsprogrammet Plus, der drives i samarbejde mellem Design denmark, Dansk Industri (DI), Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Dansk Design Center med støtte fra Markedsmodningsfonden.

Denne tekst er tilgængelig under en Creative Commons CC-BY-NC-ND licens. Læs mere

Publikation
Download cases
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox