Menu
Søg
Del eller – debat om fremtidens forretningsmodeller for produktionsvirksomheder
26. juli 2016
I juni måned inviterede Dansk Design Center og UNDERBROEN, Københavns nye værksted for urban produktion, indenfor til andet event i debatserien ‘Debatter UNDERBROEN’. Med titlen ‘Del eller dø’ blev taget fat i spørgsmålet om, hvordan vi kan designe forretningsmodeller for produktionsvirksomheder baseret på open source-principper. Det blev til en aldeles inspirerende diskussion blandt publikum og et oplagt internationalt ekspertpanel.
Share or die

Med arbejdet på Fremtidens Fabrikation-platformen kigger vi på hvad design og nye fremstillingsteknologier fra specielt maker-feltet kan gøre for at transformere og stimulere produktionssektoren – herunder hvad potentialet er i de understrømninger, som driver de nye teknologier fremad. En af disse understrømninger er open source begrebet, som blandt andet har været med til at forme nye tendenser såsom deleøkonomi, co-creation og ikke mindst vidensdeling som innovationsskabende kraft. Men hvordan kan produktionsvirksomheder implementere open source-principper uden at miste deres forretningsgrundlag? Det søgte vi at blive klogere på gennem denne debat.

Til at hjælpe med at finde svarene på disse spørgsmål havde vi engageret et internationalt præget ekspertpanel bestående af Tomas Diez, leder af FabCity Research Lab i Barcelona, Erick Thürmer, der er direktør i Thürmer Tools lidt udenfor København, Peter Baeck, leder af Collaborative Economy Research hos NESTA i London og sidst, men ikke mindst, Magnus Christensson, direktør i danske Socialsquare. Hele seancen blev endvidere modereret af Vanessa Carpenter, der er Teknologisk Interaktions Designer hos Idemolab.

Overfor et fyldt rum af publikummer, side om side med værkstedets maskiner i UNDERBROEN, kunne det oplagte panel tage fat i det udfordrende, men enormt spændende emne – og dykke ned i debatten om mulighederne og udfordringerne ved open source-baserede forretningsmodeller.

Hvordan kan det betale sig?
Netop udfordringerne blev hurtigt lagt på bordet: Hvordan kan det bedre betale sig at dele idéer og designs, fremfor at holde dem for sig selv? Her var et af de spændende bud fra panelet, at værdiskabelsen i høj grad handler om at udnytte teknologien til at skabe et community af medskabere – designere, udviklere, kodere, osv. – omkring sit produkt, således at innovationen kommer udefra, ikke indefra. At man faciliterer en accelereret produktudvikling via samskabelse, fremfor at skulle betale for at drive en dyr intern udviklings- og innovationsafdeling. At man istedet for at hyre 50 ingeniører nøjes med et par stykker – og så supplerer dem med nogle community managers, der kan styrke og aktivere et globalt fællesskab omkring et produkts skabelse. Men det er selvsagt svært og måske endda intimiderende som virksomhed at træde ud i. Og har vi overhovedet råd til at gå forrest i sådanne eksperimenter, blev der spurgt? Hvortil svaret naturligvis var: Har vi råd til ikke at gøre det?

I forlængelse af denne diskussion var en opfølgende pointe fra panelet netop, at det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt man som virksomhed bør omstille sig til sådanne nye teknologiske og markedsdefinerende strømninger. Det er et spørgsmål om hvornår man gør det. Ellers vil mange bukke under – som navnet på eventet så passende lagde op til: Del eller dø. Der var tydeligvis ingen tvivl hos hverken panel eller publikum om, at det kommer til at blive en del af markedsnormen at operere på denne måde, og at det bliver en helt naturlig måde at opbygge en forretning på agil vis. Et eksempel på en lignende nylig tendens kan findes i deleøkonomien, som for blot få år siden fremstod som en absurd og aldeles uholdbar idé, og nu er helt og aldeles mainstream og i øvrigt udgør en milliardøkonomi.

Netop økonomien var i centrum igen og igen. For hvordan kan man få råd til at tage den økonomiske risiko, der følger med at eksperimentere med at open source sit produkt? Her blev der peget på andre af de nye strømninger, som vokser hastigt i disse år – eksempelvis crowdfunding, hvor helt nye virksomheder sælger produkter forud og i mange tilfælde beder køberne om at medudvikle produktet via open source. Med den rette produktidé er det ikke usædvanligt at indsamle adskillige millioner direkte fra forbrugerne, og man ser eksempelvis også større virksomheder investere i crowdfunding-projekter på denne måde. Den meget åbne og bruger-orienterede tilgang, som kendetegnes ved stærke designprocesser, åbner nye markeder og skaber nye muligheder, som ganske enkelt ikke ville være tilgængelige, hvis ikke man tog risikoen.

At netop design-vinklen er helt essentiel, stod ganske klart i debatten. Disse nye og temmeligt radikale markedsstrømninger er naturligvis en del af den evolution og de større perspektiver, som vores samfund konstant udvikler sig igennem. Måden hvorpå man som virksomhed gør det nemmere ikke blot at følge med denne udvikling, men også præge den – er at arbejde designdrevet og bruge designs kvaliteter til at gøre det ukendte kendt: At kunne gøre det til en naturlig ting at træde ud i sådanne nye felter på en måde, hvor man løbende tester sine antagelser, som minimerer det ukendte og højne chancerne for succes.

Alt i alt åbnede Del eller Dø-tematikkerne op for nogle spændende perspektiver, som på ingen måde blev afsluttet af debatten. I Dansk Design Center arbejder vi videre med disse – både i overordnet perspektiv i vores strategiske arbejde på Fremtidens Fabrikation, men også mere konkret i projektet RE:MODEL, som du kan læse mere om her.

En del af et globalt vidensnetværk
Arrangementet var en del af Open Source Circular Economy Days (#OSCEdays), en åben, distribueret og globalt forbundet begivenhed, der løb fra 9.-13. juni 2016, hvor eksperter, entusiaster og innovatører fra hele verden arbejdede sammen i mere end 100 offentlige events – inklusiv ’Del eller dø’ som repræsentant for Danmark – for at udveksle ideer og løsninger, prototype systemer, produkter og designs baseret på tankerne bag open source og cirkulære økonomier.

Næste tema: Builders of the Future
Som nævnt var denne debat endvidere en del af Debatter UNDERBROEN-serien, hvor Dansk Design Center og UNDERBROEN zoomer ind på muligheder og udfordringer i en ny tid præget af digitaliseret og højteknologisk produktion, og hvor vi konstant udfordres til at innovere og forblive på forkant med udviklingen. Kom og vær med til det næste arrangement i rækken, som løber af stablen torsdag d. 22. September 2016 kl. 16-18 under temaet “Builders of the Future”.

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox