Menu
Søg
Servicedesign for Business: Fleksibilitet, tålmodighed og kundefokus
16. december 2015
Der var fuldt hus, da Dansk Design Center i mandags bød velkommen til Design p.m. om Servicedesign for Business med oplæg med Lavrans Løvlie, stifter og partner i servicedesignvirksomheden LiveWork samt paneldebat med Løvlie, Ida Vesterdal, innovationskonsulent hos VIA Design samt Peter Nørregaard, UX strategist & service designer hos Alm. Brand Bank.
Lavrans Løvlie, Ida Vesterdal og Peter Nørregaard diskuterer servicedesign.
Lavrans Løvlie, Ida Vesterdal og Peter Nørregaard diskuterer servicedesign.

Eventen var samtidig europæisk lancering af Løvlies nye bog, ’Service Design For Business’, som er målrettet ledere og udviklingsansvarlige i virksomheder. Bogen tager afsæt i virksomhedernes udfordringer og kortlægger, hvordan de bedst muligt kan drage nytte af de stærke redskaber, servicedesign tilbyder, bl.a. til at sikre et stærkt kundefokus.

”Bogens hjerte består af tolv centrale udfordringer som vi ofte har hørt vores egne kunder spørge til og det er vores håb, at virksomheder let vil kunne genkende sig selv og deres egne udfordringer. Derfor er bogen struktureret med fire centrale udfordringer i forhold til kunder, fire omkring selve forretningen og fire omkring organisationsspørgsmål,” sagde Lavrans Løvlie bl.a. om bogen, og forklarede videre omkring forudsætningerne for arbejdet med at sætte kunden i centrum:

”Et af de centrale spørgsmål som vi har hørt talrige gange gennem de seneste år, er ’Hvordan kan vi som virksomhed opnå et stærkere kundefokus? Vi kæmper med systemer og processer; vi er for produktfokuserede…’ Én kunde sagde sågar til os, at de som organisation var blevet så kompleks, at det faktisk kun var kunden, der havde det fulde overblik. Hér kan jeg godt bekræfte, at det er helt afgørende at topchefen går seriøst ind i at gøre virksomheden mere kundefokuseret. Ellers må man evt. sænke ambitionsniveauet. Det gælder ikke om at få konsulenter ind, tværtimod – og det handler heller ikke om at allokere kæmpe budgetter til forandring; snarere skal de enkelte enheder i virksomheden selv finansiere og drive det øgede fokus mod kunden. Det sikrer den rette oplevelse af at have noget på spil og så at sige være nødt til at lykkes.”

Samtidig pegede Løvlie på, at servicedesigneren samtidig er nødt til at have lige så meget empati med virksomheden og dens forretning som med kunderne og deres behov – og være gode til at stille skarpt dels på de steder, hvor optimeringer rent faktisk vil have effekt på forretningen og bundlinjen og dels på virksomhedens reelle organisatoriske kapacitet. Det kan således være en vej til succes at lave mange små, gradvise forbedringer snarere end stort anlagte forandringsprogrammer – og at have en tålmodig, realistisk opfattelse af tidshorisonten i forhold til virksomhedens forandringskapacitet.

Den sidste pointe gik igen under paneldebatten – hvor deltagerne bl.a. pegede på, at det i forhold til bogens beskrivelser kan være sværere – og tage længere tid – for organisationen fra de første servicedesignprojekter med eksterne konsulenter til man faktisk får designværktøjerne og styringen af dem implementeret og ledelsesmæssigt integreret i virksomhedens hverdag.

Se slides fra Lavrans Løvlies præsentation:

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox