Søg
Solar A/S: Blod på tanden efter mere design
12. december 2016
OUTPUT FRA DESIGN DELIVERS: Endnu et engagerende tiltag ved konferencen var dens invitation til deltagerne om at komme helt tæt på og møde en virksomhed og en designer, som præsenterede synspunkter og erfaringer med designs værdiskabelse inden for et af de emner, som analysen ‘Exploring Design Impact’ særligt uddyber.

Sessionen om konkurrenceevne via design var ledet af Camilla Fjelsøe van Dijk, Group Business Development Manager og Jens Boye Nielsen, Corporate Product Manager, begge fra Solar A/S, samt Mikkel Noe, CEO i designbureauet Granyon. Emnet udsprang af et af undersøgelsens resultater, som viser, at 69 pct. af virksomheder, der bruger design, oplever, at design i høj og meget høj grad bidrager til differentiering og øget konkurrenceevne.

Brændende platform
Solar-koncernen, grundlagt i 1919, er en førende europæisk sourcing- og servicevirksomhed primært inden for el-, vvs- og ventilationsteknologi med en kerneforretningen, bygget op omkring klassisk engrossalg. 

- Verden er under hastig forandring og Solar står på en brændende platform. Dette skyldes i høj grad den digitale udvikling, der åbner nye veje til markedet. Internettet tilbyder slutbrugere et væld af alternativer til vores mere klassiske engros-setup. Vores forretningsmodel er i de seneste år blevet kraftigt udfordret, fordi relationer og touch points skal gentænkes, sagde Camilla Fjelsøe van Dijk og fortsatte:

- Vi indså, at vi havde brug for hjælp til at bevæge os mere over mod salg til slutbrugeren uden at miste loyaliteten overfor installatørerne. Som situationen er, findes der ingen hellige køer i Solar. Derfor gik vi også med i Plus-programmet. Vi skal bringes helt op på den store innovationsklinge. Det handler om at flytte perspektiv, både internt i organisationen og eksternt i vores kommunikation og markedsføring. Vi skal omstille os nu, inden andre gør det og gør os overflødige, forklarede Camilla Camilla Fjelsøe van Dijk.

- Designmetoder og designprocesser til at skabe indsigt og retning er blevet vores nye vej, og vi har fået indsigter om kunden og markedet, som både provokerer og viser nye muligheder.

Prototype: Nyt servicekoncept
I 4 måneder har Solar som en del af Plus-programmet arbejdet sammen med designbureauerne Granyon og CPH ID med det mål at udvikle løsninger, der kan bidrage til Solars ambition om at transformere virksomheden fra at være produktorienteret til en mere serviceorienteret og fremtidssikret virksomhed. Plus-programmet er støttet af Markedsmodningsfonden og drives i et konsortium mellem Dansk Design Center, Dansk Industri (DI), DTU og designbranchens organisation, Design denmark.

- Der er skabt og testet nye indsigter, ideer og løsninger, og vi er nået frem til en prototype for et nyt servicekoncept, der har serviceydelser som det skalerbare omdrejningspunkt. Prototypen hjælper Solar med at komme endnu tættere på reelle brugerbehov for dermed at kunne tilbyde services skræddersyet til fremtidens marked, forklarede Mikkel Noe.

De 30 fremmødte deltagere skabte en god dialog og udveksling af refleksioner over relationen mellem design og konkurrenceevne. Deltagere hæftede sig blandt andet ved, om Solar allerede nu kan mærke at design batter på bundlinjen. Dertil lød svaret, at Solar på baggrund af Plus har fået perspektiveret hele 5 nye veje, at der foreligger en konkret prototype på et servicekoncept, som kan sættes i søen primo 2017 med det for øje at give vækst på bundlinjen i 2017.

Fra salen blev der spurgt om Solar vil indgå samarbejde med designere fremadrettet og ikke mindst på normale markedsvilkår.

Samarbejdet med Granyon og CPH ID har gjort os mere kundeorienterede og givet os indsigt i, hvad der differentiere os og dermed konkurrencedygtige, så fremover vil der bestemt være en åbenhed overfor samarbejde med designere i strategiske processer i Solar.

Camilla Fjelsøe van Dijk, Group Business Development Manager, Solar A/S