Menu
Søg
Om Borgernes Hus
Nyskabende samarbejde mellem Odense Kommune, Dansk Design Center og to designbureauer skal skabe nyt koncept for udvikling af byens centrale hus, med plads til både borgere og erhvervsliv.

Dansk Design Center har under platformen DesignByer taget initiativ til at koble design med byudvikling og forretning. Designbureauerne Urgent Agency og Blue Bakery er blevet koblet til projektet for at køre et designdrevet forløb, hvor såvel byens borgere som de aktører, der skal bo i huset, vil blive inddraget i udviklingen af huset.

Visionen er at skabe et sted, hvor byens borgere føle sig velkomne og som byens virksomheder bruger aktivt, når de udvikler forretningen og nye produkter. Det nye hus skal favne byens borgere, virksomheder, bibliotek, borgerservice og frivilligcenter i ét samlet knudepunkt for byen. Det konkrete produkt er et nyt koncept for genindretning af huset.

Dansk Design Center ønsker med afsæt i projektet at styrke designs rolle i byudvikling og udforske, hvordan byer med design som afsæt kan skabe værdi for byens borgere, højne kvaliteten af byens rum og skabe øget innovationspotentiale for virksomheder.Dansk Design Center vil med DesignByer bringe et bredt spænd af offentlige aktører, designere og virksomheder tættere sammen i byudvikling.

Fakta:
Projektejer: Odense Kommune: Martin Petersen, Chef for Fritid og Biblioteker, By- og Kulturforvaltningen

Husets aktører: Odense Bibliotekerne, Musikbibliotek Odense, Frivilligcenter Odense, Center for Civilsamfund og Borgerservice.

Designbureauer: Urgent Agency og Blue Bakery
Ansvarlige designere:
Christian Pagh, Founder, Urgent Agency og Anne Katrine Hornemann, indehaver og bystrategisk rådgiver, Blue Bakery.

Strategiske rådgivere af designindkøb: Dansk Design Center

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox