Menu
Søg
Osti: Design som konkurrencefordel i et prisfokuseret marked
12. december 2016
Funktionalitet, kvalitet, design og pris sættes højt i Osti. I 2012 indledte virksomheden et samarbejde med det danske designbureau ’LAND Designlab’, og har siden modtaget otte designpriser, senest ’Red Dot Design Award’ i 2016.

Osti er udsprunget af den familieejede virksomhed ’Rollex ApS, der blev grundlagt af Nils Jagd Jensen, opfinderen af den første dobbeltstrengede Osti osteskærer i 1963. Osteskæreren er efterfølgende blevet ikonisk for virksomheden; millioner af Osti‘er er blevet solgt, og det er ikke usædvanligt at finde 25 år gamle osteskærere rundt omkring i de danske køkkenskuffer.

I dag ledes Osti af en ny generation, der stadig sætter funktionalitet, kvalitet, design og pris højt. I 2012 indledte Osti et samarbejde det danske designbureau ’LAND Designlab’, og har i de fire følgende år modtaget otte designpriser, senest ’Red Dot Design Award’ i 2016.

Tid til forandring
Da Osti i midten af generationsskiftet opsøgte designbureauet LAND Designlab var de klar over, at der skulle forandring til, hvis deres status som markedsleder skulle vare ved. LAND Designlabs første opgave var at opdatere indpakningen til den klassiske dobbeltstrengede osteskærer, men allerede i de indledende faser af arbejdet blev det tydeligt for designer Sten Jauer, designer hos LAND, at det var tid til en opdatering af hele Osti-brandet.

Succesen kan aflæses både på bundlinjen, på trofæhylden og ved åbningen af nye markeder.

Sten Jauer, designer, LAND Designlab

I samarbejde med LAND Designlab og Sten Jauer udviklede Osti en re-designet version af den klassiske dobbeltstrengede skærer, samt en spritny ostehøvl kaldet Osti. Osti 01 er lavet med fokus på ressourcebevidsthed og bæredygtigheden rækker helt ud i valget af indpakning til ostehøvlen. Resultatet af den øgede brug af design gjorde det muligt for Osti at relancere deres produktlinje som designerprodukter snarere end ”billigt køkkenudstyr”.

”Designet kombinerer funktionalitet, ressourcebevidsthed og venlig æstetik og gør Osti 01 til en optimal ambassadør for Ostis brand – en ambassadør, som allerede ligger i hver ottende danske køkkenskuffe. Succesen kan aflæses både på bundlinjen, på trofæhylden og ved åbningen af nye markeder,” siger Sten Jauer.

Ny konkurrenceparameter
Når design inkorporeres i et marked, der ikke tidligere har været designpræget og hvor pris er den største konkurrencefaktor, bliver design til en helt ny konkurrenceparameter. En konkurrencefordel, der øges af de mange designpriser Ostis nye produkter har modtaget.

Designpriserne fungerer som et kvalitetsstempel for godt design og håndværk, og har gjort det nemmere for os at starte dialoger med forhandlere og distributører i nye lande, hvilket har en stor betydning.

Peter Hemmingsen, CEO, Osti/Rollex Aps

Det var en modig beslutning for Osti at forfølge designpriserne, da priserne historisk set associeres med dyrere produkter. Alligevel har valget om at forfølge priserne vist sig at være en god strategisk beslutning. Både markedet og designpris-juryerne har forstået og omfavnet Osti 01’s ressourcebevidsthed, funktionalitet og ”æstetik til fornuftige priser”. De ni designpriser Osti 01 har modtaget har endda åbnet dørene til kundesegmenter i nye lande.

Markeder som Island og Storbritannien, men også vores miljøbevidste naboer i Sverige, har vist stor interesse for Osti 01, specielt som følge af Red Dot Awarden og iF guld prisen. Designpriserne fungerer som et kvalitetsstempel for godt design og håndværk, og har gjort det nemmere for os at starte dialoger med forhandlere og distributører i nye lande, hvilket har en stor betydning”, uddyber CEO, Peter Hemmingsen, Osti/Rollex Aps.

Åbne døre og øget omsætning
Den anerkendelse designpriserne har medført, har hjulpet med at åbne dørene til nye markeder, og Osti forhandler nu deres produkter på Island, i Storbritannien, New Zealand og Australien - med endnu flere lande på listen over potentielle samarbejdspartnere.

Ostis omsætning er steget stødt siden 2013. Dette er uden tvivl på baggrund af det større og mere attraktive udvalg, samt produkternes transformation fra at være ”almindeligt” køkkengrej til designhåndværk som kunderne higer efter. Tallene fra Ostis regnskaber viser og understreger, at investeringerne i design betaler sig på bundlinjen.

I et marked som Ostis, hvor pris typisk er den væsentligste konkurrenceparameter, har design bevist sit værd som ny konkurrenceparameter. Design - og de designpriser man har vundet - har åbnet døre til nye markeder, hvilket allerede kan ses på bundlinjen. Men den nyslåede succes betyder ikke, at Osti hviler på laurbærrene. Samarbejdet mellem LAND designlab og Osti er en vedvarende relation, hvor der pt. arbejdes på at undersøge alternative markeder, der ikke blot har med ost at gøre. Et eksempel kunne være det asiatiske marked og dets præference for fintsnittede grøntsager, der for Osti er et helt uudforsket kundesegment.

Osti Ostehøvl Cheese Planer
Osti osteskæreren ligger i hver ottende danske køkkenskuffe. Foto: © Osti
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox