Menu
Søg
SKOV A/S: Fra tech specs til værdi
16. marts 2017
Med hjælp fra design- og udviklingsbureauet Attention kom SKOV A/S tættere på deres brugere og skabte fundamentet for en ny udviklingsstrategi og nye forretningsmodeller.
Virksomhedsdata
Udfordring
Produktinnovation
Sektor
Industri
Branche
Landbrug: Fremstilling af udstyr til måling, afprøvning, navigation og kontrol
Antal ansatte
200-499
Placering
Region Midtjylland
I partnerskabet mellem SKOV A/S og Attention så de nærmere på virksomhedens strategier for produkt, salg og forretningsudvikling.

Hvad er industriens vigtigste konkurrenceparameter i dag?
SKOV A/S specialiserer sig i klima- og farm management løsninger til animalsk produktion.  Gennem de sidste 10-15 år er de vokset internationalt og har i dag ambitiøse, globale vækstmål om en kraftig stigning i eksport til Asien, Mellemøsten og Sydamerika. For at kunne adskille sig som den største og mest anerkendte leverandør indenfor branchen, er ledelsen hos SKOV opsatte på at investere i udvikling af nye produkter og services.

Det vigtigste konkurrenceparameter for SKOV i dag er forfinelsen af deres komplekse systemer, som udgør kernen af produktionen. SKOV gik derfor ind i et Plus-partnerskab med Attention med et ønske om at optimere eksisterende og udvikle nye produkter ud fra en klar forståelse af kundebehov og -krav.

“Vi har fået et teknisk revolutionerende koncept, som er gennemtænkt. Og det er jo det, design gør. Det binder det tekniske og det forretningsmæssige sammen på en måde, som vi aldrig har tænkt på før.” 

Mads Frederiksen, forretningsudvikler, SKOV A/S

SKOV og Attention arbejdede med to parallelle spor; et eksplorativt og et refleksivt spor. Det eksplorative spor fokuserede på at undersøge teknologikulturer blandt den globale gruppe af slutbrugere. Det refleksive spor udviklede interne innovationsprocesser og prototyper på nye løsninger. På denne måde kunne de to spor løbende informere hinanden, og det var muligt at udvikle produkter og forankre processer samtidig.

“Processen, der startede med, at vi spørger, om vores displays skal være 10 eller 11 tommer, er endt med, at vi faktisk genstarter processen halvvejs i forløbet og får vores ejere og største kunde med. Og det har gjort, at vi har åbnet op og fået sat gang i nogle helt andre strategidiskussioner.” Mads Frederiksen, forretningsudvikler, SKOV A/S

Stil de rigtige spørgsmål, indkreds det centrale problem
Allerede i de indledende faser blev det tydeligt for SKOV, at design som tilgang kunne bidrage til mere end at finjustere tekniske specifikationer - specs. Med øget indsigt i den differentierede gruppe af slutbrugere blev det tydeligt, at SKOVs største udfordring var risikoen for disruption. At vurdere, implementere og time ny teknologi i globale markeder kan gøre en virksomhed sårbar overfor mindre, lokale spillere. Leverancen for partnerskabet blev derfor udvidet til at omfatte en ny teknologistrategi samt input til et organisatorisk setup i form af nye innovationsprocesser og –værktøjer.

“Vi har fået et teknisk revolutionerende koncept, som er gennemtænkt. Og det er jo det, design gør. Det binder det tekniske og det forretningsmæssige sammen på en måde, som vi aldrig har tænkt på før.” Mads Frederiksen, forretningsudvikler, SKOV A/S

To af de centrale værktøjer, som Attention introducerede i samarbejdet var Value Proposition og Brugerrejse. For SKOV var især arbejdet med at definere deres Value Proposition en øjenåbner. At SKOV måtte stille sig selv det kritiske spørgsmål, ”Hvilken værdi skal vi levere til hvem?” startede en kædereaktion og åbnede for overvejelser, der lå dybere end teknik alene.

“Det var de gode spørgsmål som åbnede for nogle ting, der ligger meget dybere end bare teknik. Det handler om vores forretning og vores kunder. Vi har løftet projektet op på et nyt niveau og fået en fælles diskussion med vores ejere, Big Dutchman.” Mads Frederiksen, forretningsudvikler, Skov A/S

Forankring på koncernniveau
At få diskuteret og defineret grundlæggende værdier i virksomheden åbnede for flere spørgsmål: Hvordan kan man sikre, at den viden, der opstår blandt projektgruppen i innovationsprocessen, forankres i virksomheden? Disse diskussioner startede et efterskælv helt op til SKOVs ejer, den tyske koncern Big Dutchman (BD). Hidtil havde SKOV og BD ikke haft en fælles udviklingsstrategi på hverken fysiske eller digitale produkter. På baggrund af de erfaringer SKOV gjorde sig i Plus-programmet, blev det besluttet, at SKOV og BD fremover skal arbejde tættere og mere strategisk sammen. Målet er at etablere en række udviklingsværktøjer på koncernniveau, samt en fælles produktforståelse og -strategi. Dette blev kun muligt da fundamentet – et fælles sprog og forståelsesramme – blev etableret som resultat af Plus-partnerskabet.

“Vi er på meget kort tid gået fra at være en udviklingsvirksomhed drevet af teknologi-begejstring, til i stedet at diskutere, hvilken værdi vi gerne vil levere til hvem – fra specs til value, så at sige. Det er en filosofi, der allerede har manifesteret sig på samtlige niveauer i organisationen.” Mads Frederiksen, forretningsudvikler, SKOV A/S

 

Denne tekst er tilgængelig under en Creative Commons CC-BY-NC-ND licens. Læs mere

Publikation
Download alle cases
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox