Menu
Søg
Triobike: Urban mobilitet i høj kvalitet
11. juli 2017
Triobike er en designvirksomhed, der producerer kvalitetsladcykler og sælger løsninger til urban mobilitet. Deres mission er at sørge for, at en familie bliver transporteret fra A til B på den nemmeste, mest bæredygtige og givende måde. At købe en ladcykel handler nemlig ikke kun om at komme fra A til B. Det er en livsstil.

Da den adm. direktør Sammy Eisinger var på tredje år af sin uddannelse som kaospilot, var der en af de medstuderende, der søgte en billig ladcykel. Han syntes dog, at priserne var alt for høje i forhold til hvad man fik, og at det kunne gøres både bedre og billigere i Kina. For Sammy var det imidlertid ikke et spørgsmål om at gøre ladcyklen billigere, men derimod hvordan man kunne lave en bedre ladcykel. Således blev Triobike født.

Den første cykel Triobike lavede var en multifunktionel ladcykel, der både kunne fungere som en almindelig cykel, en stroller, og hvis de to dele blev sat sammen, en ladcykel. Denne tre-i-én-idé affødte Triobike-konceptet, som fungerede på papiret. Idéen resulterede i, at virksomheden hurtigt fik investorer og en kompetent bestyrelse. Det viste sig imidlertid, at konceptet var mere udfordrende end først antaget. Den multifunktionelle egenskab var konstruktionsmæssigt kompliceret, og den tre-i-én-funktion, som cyklen gav til kunden, blev ikke brugt hyppigt. Da det var det eneste produkt Triobike solgte i mange år, skabte det et vertikal produktudbud, som ikke afspejlede den fleksibilitet som produktet gav.

Triobike

I 2009 lavede Triobike derfor modellen Mono, der var en samlet ladcykel. Efter første år stod den for 93% af omsætningen. Triobike lagde derfor tre-i-én-konceptet på hylden. Ydermere var 2009 også første år, hvor Triobike opnåede et overskud, hvilket de har haft siden.

De sidste tre år har Triobike oplevet over 50% vækst om året. Alligevel har de en relativt lille markedsandel i forhold til deres største konkurrenter på det danske marked. Triobike søgte derfor deltagelse i Dansk Design Centers skaleringsprogram Scaling by Design.

”Vi syntes, at vi havde nogle gode produkter og var klar til at indtage markedet på et scale-up-niveau – vi havde selvfølgelig solgt cykler, men min fornemmelse var, at vi stadigt havde et stort potentiale. Og det der med at knække koden. Der er simpelhen så mange eksempler på succeshistorier med virksomheder, som har skaleret op, men så er der så også en urskov af folk, som slet ikke skalerer, selv om potentialet er der.”

”Der er simpelhen så mange eksempler på succeshistorier med virksomheder, som har skaleret op, men så er der så også en urskov af folk, som slet ikke skalerer, selv om potentialet er der.”

Sammy Eisinger, adm. direktør for Triobike

Det blev hurtigt tydeligt for Sammy Eisinger i løbet af Scaling by Design-forløbet, at Triobike havde været utrolig produktfokuseret. Kendskabsgraden hos potentielle kunder var ikke nær så høj som blandt konkurrerende brands, hvorfor Triobikes identitet blev omdrejningspunktet for en forvandlingsproces, hvor alt blev endevendt og alt undtagen navnet og logoet blev lavet om. Triobikes identitet havde i høj grad været baseret på en indforstået idé af brandet, som hvilede på cyklernes funktionalitet, men da idéen blev formuleret, visualiseret og konkretiseret, var det et hav af aha-oplevelser at hente.

”Man kan have verdens bedste produkt, men det er fuldstændigt ligegyldigt, hvis ingen kender til det. Jeg tænkte også, at der er noget problematisk ved vores virksomhed, når vi ikke kommunikerer, hvem vi er. Har vi overhovedet tænkt over det siden vi begyndte virksomheden i 2003?”.

”Man kan have verdens bedste produkt, men det er fuldstændigt ligegyldigt, hvis ingen kender til det."

Sammy Eisinger, adm. direktør for Triobike

Derved nåede Sammy Esinger erkendelsen af, at hvad de fokuserede på og hvad kunden eftersøgte var to forskellige ting. Kunderne køber nemlig ikke ind i cyklernes tekniske detaljer, men i den livsstil som en ladcykel frembar. En livsstil som har sit udspring i den københavnske cykelkultur. 

”Der tænkte jeg, for helvede Sammy, vi går her i København og det eneste du tænker på er baglygter, bremser og komponenter, som slet ikke er det folk køber ind i. Det de køber ind i er jo livsstilen, måden den kører på osv., hvilket virkeligt var et “Hello?!”. Vi kan jo invitere til en dialog om, hvordan en ladcykel kan give fleksibilitet, udvikle relationer til dine børn, og at mange ting bliver nemmere.”

Fokus for Triobikes kommunikation og selvforståelse blev derfor ændret fra at omhandle cykler til urban mobilitet. Hvis Triobike skal vækste videre, så er deres potentielle kunder alle de, der vælger at køre i bil, tage en bus eller transportere sig på anden vis i byen. Ikke kun de kunder, som køber en af konkurrenternes ladcykler.

Triobikes succes er et eksemplarisk tilfælde af den designdrevne forretningstilgang, som gennemsyrer virksomheden. Den fokusering, som Triobike har haft på produktet, har både funktionelt og æstetisk skabt et kvalitetsprodukt, der konstant bliver tilpasset og finjusteret. Det er en prioritering, at kvaliteten både æstetisk og funktionelt er højere stillet end prisen, hvilket driver deres innovationsafdeling TRIOLAB.

Den relativt umiddelbare erkendelse af, hvad Triobike i virkeligheden sælger til deres kunder, har rykket designtænkningen fra produktet til et strategisk niveau, hvilket har medført store gevinster. Til trods for, at grundprodukterne er de samme, så har Triobikes ændring bevirket, at produkt forstås i relation til kunderne fremfor funktionaliteten.

Mest nævneværdigt er åbningen af deres flagship store på Gammel Kongevej, som fungerer som den overordnede kommunikationsplatform, samt den helt nye CVI som al kommunikation er opbygget omkring. Ydermere har virksomheden også ansat medarbejdere, som kun beskæftiger sig med branding og kommunikation. Triobikes flagship store har givet brandet en langt højere synlighed i København, hvilket har resulteret i, at omsætningen fra det danske marked er steget markant. De slår fortsat tidligere omsætningsrekorder og vækster mere end budgetteret.

Med afsæt i en EU-undersøgelse, der viser at 62% af alle ture børnefamilier foretager er under 6 km, er historien om Triobike knapt nok begyndt. Det er nu deres mission at sørge for, at de ture bliver på en ladcykel i stedet for en bil.

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox