Menu
Søg
Vækst med værdi kræver mere end penge
21. oktober 2015
Strategier, visioner, brandmuligheder, partnerskaber. Når tøjbrandet Soulland skal udvide eller indgå i nye samarbejder, kigger medejer og direktør Jacob Kampp Berliner efter meget andet end penge. Virksomheden skal kun vokse, hvis retningen er rigtig.
Jacob Kampp Berliner fra Soulland
Abdellah Ihadian
Jacob Kampp Berliner fra Soulland på kontoret.

Danske produktdesignvirksomheder er verdenskendte, men de fleste forbliver små til trods for stort potentiale. Dansk Design Center starter derfor projektet Scaling by Design for at udforske, hvordan designmetoder og designtænkning kan være redskaber til vækst. Undervejs besøger vi en række virksomheder og aktører i erhvervslivet, der vil dele viden og erfaringer.

”Vi kommer ikke længere bare med penge.” Jacob Kampp Berliner er iværksætter og direktør for tøjbrandet Soulland, som han ejer sammen med Silas Adler, der er chefdesigner og kreativt ansvarlig.  For Jacob Kampp Berliner er investorer og vækst ikke et mål i sig selv. Han er kun interesseret i det, der kan tilføre knowhow, forbindelser til nye brancher, eller måske ligefrem visioner. En kapitalfond med visioner om at skabe et nyt, stort modehus, for eksempel.

Offentlig støtte fordeles og måles forkert
Men det er svært at finde folk, der vil investere i tøj, og de offentlige støtteordninger har været ubrugelige for Jacob Kampp Berliner. Han mener, at for mange virksomheder får støtte blot for at lukke igen, når støttepengene er brugt op.

”I stedet for at give 50.000 kr. til en masse initiativer, skulle man hellere give flere penge til to udvalgte”, siger han og uddyber, at det offentlige har forkert fokus og mangler forståelse for økosystemet.

”Penge fra det offentlige er tit bare et lån – ikke en investering”. I stedet for at fokusere på at få sine penge igen, mener Jacob Kampp Berliner, at det offentlige burde fokusere på at deres indskud forvandles til arbejdspladser og vækst gennem virksomhedernes succes – det skaber værdi til samfundet.

Jacob Kampp Berliner fortæller, at Soulland har deltaget i officielle eksportfremstød, der mest var til gavn for arrangørerne selv og ikke for de medvirkende virksomheder.

Netop et eksportfremstød med de helt rette netværk og branchekompetencer tilknyttet var dog med til at præge Soullands vej til professionel virksomhed.

Soullands kontor på Frederiksberg
Abdellah Ihadian
Soullands kontor på Frederiksberg.

Fra skatertræf til fire årlige kollektioner
Historien om Soulland starter i 2002, hvor den dengang 17-årige Silas Adler begynder at designe print t-shirts og sælge dem til venner i det københavnske skatermiljø og til skate-events i europæiske storbyer. Fire år senere møder Silas og Jacob hinanden. De finder hurtigt ud af, at de deler en passion for ikke bare skateboarding og graffiti, men også for at skabe et tøjbrand med afsæt i netop dette miljø. Stilen er urban, udsynet er internationalt, Silas har ideerne og Jacob skaffer finansieringen, der får gang i virksomheden.

Da Jacob Kampp Berliner træder fuldtids ind i firmaet i 2010, begynder de at arbejde mere målrettet med firmaets vækst og skalering. De første investeringer giver bonus, og Soulland kommer med på en eksporttur til New York arrangeret af Danish Fashion Institute. Her bruger de tiden til at skaffe en amerikansk salgsagent og få skabt en masse kontakt til presse og relevante branchefolk. Læringen fra  denne tur var, at skæbnen var i Soullands egne hænder – og at når mulighederne bød sig, gjaldt det om at satse 100%. Senere er Soulland del af et mentorforløb mellem Danish Fashion Institute og Copenhagen Fur. Her får de inspiration, knowhow, og navnlig får de tilknyttet en branchekendt mentor, der har forståelse for opbygning af kollektioner og ledelse af et tøjbrand. De ender med at ansætte mentoren til at fuldføre et projekt .

Fra at have trykt t-shirts til vennerne går Soulland nu over til at lave to årlige kollektioner, og det bliver i 2013 skruet op til fire. Samtidig beslutter Jacob og Silas sig for at professionalisere virksomheden yderligere ved at gå fra vennetjenester og byttehandler, til at ansætte og aflønne folk.

I dag har Soulland 12 ansatte, butikker i København og Bangkok, salgsagenturer eller distributører i 15 lande, og forhandles i en række lande udover det.

Soulland vækstrejse
Jacob Kampp Berliner og DDC gennemgår Soullands vækstrejse
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox