Menu
Søg
Værktøj: WHAT / HOW / WHY
16. marts 2017
Af Jakob Elm Mikkelsen, Kontrapunkt
Folk køber ikke hvad du laver, men hvorfor du gør det. Derfor må virksomheder arbejde med spørgsmålene: WHAT, HOW, WHY. Læs her hvordan og hvorfor man arbejder med dette værktøj, præsenteret af Kontrapunkt.
kontrapunkt what why how

En virksomhed står og falder med den værdi den skaber for forbrugeren. Desto større værdi en virksomhed skaber i en forbrugers liv, desto større sandsynlighed har den for at vinde deres tillid, loyalitet, anbefaling, engagement og pengepung. Kontrapunkt mener ikke, at det er design- og innovationsrådgiverens job at diktere en virksomheds “why”. Opgaven handler derimod om at facilitere den rette diskussion med henblik på at identificere det formål, virksomheden har i samfundet, og som ligger til grund for dens egentlige eksistensberettigelse.

 
thurmer tools
Kontrapunkt arbejder med WHAT, HOW, WHY i partnerskab med Thürmer Tools, og den nye virksomhed TwentySeven
thürmer twentyseven
Kontrapunkt arbejder med WHAT, HOW, WHY i partnerskab med Thürmer Tools, og den nye virksomhed TwentySeven.

The power of Why
På samme vis som med den værdi virksomheden skaber for forbrugeren, handler branding i mange henseender om empati. Altså, at kunne forstå og dele andre menneskers ønsker, følelser samt forståelse for - og syn på - den verden de oplever. Også selvom de ikke selv har formuleret eller defineret disse på forhånd.

Virksomheder har i mange år famlet med noget så abstrakt som empati, og bliver derfor hurtigt irrelevante. De har stirret sig blinde på produktets funktionalitet eller historie. I 2013 udkom Simon Sineks bog, The Power of Why, hvilket gav mange virksomheder et værktøj til at inkorporere empati og sammenfatte det med virksomhedens ambitioner. De skulle nu “bare” se på deres brand og stille sig selv ét enkelt spørgsmål: Hvorfor?

Tesen bygger på, at folk ikke køber hvad du laver, men hvorfor du gør det. Det handler ikke om at tjene penge, men at have et større formål med sin eksistens, som samtidig giver plus på kontoen. Tænk Innocent over Rynkeby, Patagonia fremfor Helly Hansen eller Apple over Windows.

What- / How- / Why-tilgangen hjælper virksomheder med at formulere et større formål med deres forretning:

• What - Den reelle værdi der skabes

• Why - Med hvilket overordnet formål

• How - Sådan gør vi

Værdi:
Forhåbentligt er værdien udadtil selvforklarende når først formålet er formuleret. For virksomheden fungerer et klart defineret formål derudover som guide for alle dens handlinger. Fra produkter og services til rekruttering og kultur. Fra forbrugeroplevelse til medarbejderadfærd. Fra kommunikation til operation.

Hvordan arbejder man med sin virksomheds Why?
What / How / Why bør ikke påklistres til sidst, som en eftertanke eller et marketingtrick. Det er fundamentet for den udvikling der foregår i en strategiafklaring og designledelsesproces, og bør formuleres tidligt, så alle kan trække i samme retning og med samme (for)mål for øje.

Den bedste måde at anvende What / How / Why på, er ved at inddrage så mange lag af virksomheden som muligt. Processen bør aldrig være top-down, hvis ikke den er defineret fra start. Lyt til medarbejdere, forstå virksomhedens rolle i en større kontekst, tag udgangspunkt i eksisterende værdier, og spørg jer selv:

Hvad ville verden mangle uden os?

Et formål skal reflektere virksomheden som helhed, ikke blot ledelsens ambitioner. Hvis medarbejderne ikke tror på virksomhedens formål bliver det hurtigt tom snak og top-down forretningsjargon. Et formål skal leves, ikke bare dikteres oppefra.

De fleste tror, at det er hurtigt at definere en virksomheds What/how/why. Ikke desto mindre er erfaringen, at processen er utrolig vigtig for at få resultatet aktiveret. Det er en rejse der søsættes og kræver inddragelse, iterationer og tålmodighed.

kontrapunkt
Jakob Elm Mikkelsen og Christian Halsted, Kontrapunkt
Info
Kontakt

Christian Moe Halsted, cha@kontrapunkt.dk

Læs mere om Kontrapunkt på www.kontrapunkt.com

Publikation
Download værktøjer
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox