Menu
Søg
Veje til vækst: Kähler Design
13. april 2016
For Kähler Design er balancen mellem markedsforståelse og produktdesign vejen til succes.

”Der skal være enormt højt momentum for at lykkes med vækst. Og det er ikke kun i forhold til nye produkter, men hele forretningsmodellen.”

Jesper Holst Schmidt, CEO i Kähler Design
Kähler Design
Jesper Holst Schmidt, CEO i Kähler Design

Vi møder Jesper Holst Schmidt i Kähler Designs hovedsæde i Næstved, hvor det hele i sin tid startede. Jesper Holst Schmidt har været direktør i virksomheden siden 2008 og siden da har virksomheden været på en imponerende vækstrejse, der alene sidste år var grunden til 25 nyansatte medarbejdere og senest en øget bundlinje fra godt 8 mio. kr. i 2013 til et resultat før skat på 48 mio. kr. i virksomhedens seneste regnskab.

Kählers særlige design-dna er kernen i strategien
Historien om Kähler rækker helt tilbage til et familieforetagende i 1839, hvor Herman Kähler åbnede et lille keramikværksted i Næstved. Siden har virksomheden været gennem flere omvæltninger med skiftende ejere og en konkurs i 2008, men historien er stadig omdrejningspunktet og essensen i Kählers produkter. For Jesper Holst Schmidt er Kählers arv og historie som en gave, der driver kommercialiseringen af det nuværende brand.

”Der er så meget værdi i brandets arv og historie, at vi tænkte, at det burde kunne udvikles. Og det er egentlig grundidéen. Hvis man har et brand, der har eksisteret siden 1839, som har lavet keramik og har haft et væld af anerkendte kunstnere gennem tiden, som har besøgt værkstedet og produceret ting, så bør der jo være en historie at fortælle omkring det.”

I dag er Kähler atter et anerkendt dansk designbrand og især de karakteristiske stribede Kähler-vaser er et stort hit. Jesper Holst Schmidt slår dog fast, at det handler om at forblive ydmyg og hele tiden tænke fremad. Derfor er der også travlt i virksomheden og Kähler har udvidet deres forretningsområde til bl.a. at drive en række restauranter i Århus og København, ligesom en istandsættelse af det oprindelige værksted i Næstved snart skal danne ramme om Kählers nye hovedsæde – et kulturelt mødested med butik , restaurant, showroom og kontor.

Kähler
Kähler Design
Historien om Kähler rækker helt tilbage til et familieforetagende startet i 1839.

Det gælder om at skabe muligheden for vækst
For en virksomhed som Kähler gælder det om at holde et højt momentum og hele tiden forny sig. Det handler om at skabe noget nyt der bygger på historien, som kan præsenteres for presse, forhandlere og forbrugere. Jesper understreger vigtigheden af at holde momentum på alle fronter. Hvad enten det er branding eller når det gælder nye produkter. Kähler lancerer nu langt flere produkter end alle konkurrenterne hvert eneste år.

”Der skal være enormt højt momentum for at lykkes med vækst. Og det er ikke kun i forhold til nye produkter, men hele forretningsmodellen. Hvis jeg kigger tilbage på den succes vi har haft, så tror jeg ikke, vi har været særligt dygtigere end mange andre produktdesignvirksomheder. Vi har bare haft viljen og passionen og gjort os virkelig umage.”

Det er det, der gør væksten mulig og det, der er den væsentligste grund til udviklingen af virksomheden i dag, fortæller Jesper Holst Schmidt og fremhæver netop momentum som noget af det vigtigste at have for øje for vækstambitiøse virksomheder i dag.

Forskellen på at være designer og at designe en forretning

For at kunne holde det høje momentum, arbejder Kähler med flere strategiske vækstdrivere; produktudvikling, branding, sourcing og medarbejdere. Det kommercielle fokus og markedsforståelsen er lige så vigtig som designet af de enkelte produkter.

”Allerede under udviklingsforløbet skaber vi broen mellem idéerne og markedet. Vi er en aktiv medspiller i både designudvikling, form og farve. Men vi balancerer det og lytter rigtig meget til, hvad markedet har brug for.”

Balancen mellem det markedsorienterede og produktorienterede er noget Jesper tillægger stor vægt. Han er klar over, at designere i høj grad ser sig selv som skabende, men understreger vigtigheden af forretningselementet. Det kræver en balance hvor passionen bibeholdes, samtidig med at organisationen professionaliseres.

”Jeg tror på, at man er nødt til at sikre de kreative kræfter og at de får lov til at arbejde med det, som de er gode til. Men for at drive vækst, kræver det at man samtidig har de rigtige mennesker, der også forstår det kommercielle. Nogen, der også tænker i budgetter og omsætning.”

Ud over passionerede medarbejdere, er en af de andre strategiske vækstdrivere tilgangen til sourcing. Produktionen er flyttet til udlandet og virksomheden har outsourcet alt det som ingen værditilførsel har, så de kan koncentrere sig om det, der bringer værdi til brandet, såsom produktudvikling, markedsføring og indkøb. Det viser blandt andet sin fordel, når salget stiger helt enormt i december måned, og det er en anden virksomhed, der skal sørge for, at ansættes 50 nye folk på lageret , hvis der er brug for det.

Kähler højtaler
Kähler Design
Kählers nye højtaler fra Fugato-serien.

Man må prøve sig frem og se hvad der virker
Jesper understreger, at de indsigter han kan sidde og videregive nu, ikke på samme måde stod klart fra begyndelsen. Det handler om at turde tage nogle chancer kaste sig ud i nye tiltag, men samtidig være klar til at ændre kurs, hvis det ikke virker. De mange erfaringer han og virksomheden har gjort sig undervejs, bliver brugt til hele tiden at justere på strategien.

”Når jeg taler om vores rejse, så har jeg jo otte års faldgruber, fiaskoer og successer at samle op på. Vi har prøvet tusindvis af ting, så det er ikke fordi vi stod for hverken otte eller fem år siden med en klar idé om, hvad der var det rigtige for os. Vi prøver os frem og justerer undervejs.”

3 gode råd fra Jesper Holst Schmidt

  1. Du skal formå at skabe det kommercielle set-up og have markedsforståelsen. Det er alfa og omega, ikke kun at fokusere på produkterne.
  1. Det er nødvendigt at have en struktureret tilgang til produktudvikling og kunne lancere nye produkter kontinuerligt.
  1. Der skal være enormt højt momentum for at lykkes med vækst. Og det er ikke kun i forhold til nye produkter, men hele forretningsmodellen.
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox