Menu
Søg
Veje til vækst: by Lassen
28. september 2016
Da Mogens Lassens tegnede den ikoniske Kubus lysestage, var den egentlig bare til familie og venner. Men da den kendte designer og arkitekts nevø og oldebarn startede produktion af familieklenodiet, kunne de se det store potentiale – ikke mindst, da en uventet skat dukkede op. Med tillid, tålmodighed og respekt for familiehistorien er firmaet by Lassen bygget op til den nuværende succes.
by Lassen
Mogens Lassen tegnede Kubus lysestagen i 1962. Først 30 år senere kom den i produktion.

Vi besøgte by Lassen i deres kontorfaciliteter nær Nyhavn. Ved tilflytningen var der halvtomt, men siden 2012 er by Lassen vokset fra tre til ca. tyve medarbejdere. Her møder vi presseansvarlig Chris Day og salgschef Thomas Heunicke til en snak om, hvad der har ført virksomheden til det sted den er i dag.

Gemt skat blev grobund for succes

by Lassen er især kendt for deres Kubus lysestage, designet af Mogens Lassen i 1962, hvor den egentlig kun var tiltænkt til familie og venner. Søren Lassen, som er barnebarn af Mogens Lassen, startede produktion af Kubus lysestagen i de tidlige 90’ere. Dengang var Paustian distributør og havde salgs- og markedsføringsrettighederne.

I 2008 skrev Nadia Lassen, Søren Lassens niece og Mogens Lassens oldebarn, bacheloropgave om eksport af Kubus lysestagen. Opgaven  var med til at bekræfte potentialet for Kubus i fremtiden, og senere i 2008 etablerede Søren og Nadia firmaet by Lassen.

Ønsket var at overtage distributionen i Danmark igen, samtidig med begyndte at kigge mod udlandet. Paustian havde som distributør et længere opsigelsesvarsel, og de måtte vente på at gå i gang i Danmark. I mellemtiden undersøgte de, hvad der lå af gamle tegninger fra Mogens Lassen.

Da Nadia Lassen ringede til Danmarks Kunstbibliotek og spurgte efter sin oldefars skitser, var hun ved at falde ned af stolen. ”Ved du godt, at der er en helt container fuld af tegninger?” lød det fra bibliotekaren. Nadia havde regnet med, at de lå inde med et par mapper, men der viste sig at ligge en gemt skat, der senere hen skulle danne grobund for by Lassens produkter og univers. Dette var ”kun” Mogens Lassens tegninger. Hans bror Flemming Lassen havde også tegnet igennem et lang aktivt liv, så der var nok at dykke ned i.

I sommeren 2012 overtager Nadia og Søren salg og distribution i Danmark sammen med den nye medejer Peter Østerberg og vækstrejsen for virksomheden begynder for alvor.

“Selvom vi alle ønsker at erobre verden i morgen, er det vigtigt med tålmodigheden. Selvfølgelig skal man have fokus på væksten, men det skal være i det rette tempo, hvor virksomheden kan følge med og levere fortsat god service og leverance."

citat

Familiehistorien som essentiel brandværdi

Historien om Nadia og Sørens familie er omdrejningspunktet for opbygning af brandet. Chris Day, der er presseansvarlig hos by Lassen forklarer: ”Historien er altid i baghovedet i alle processer. På kommunikationsdelen er historien altid til stede i pressemeddelelser, nyhedsbreve og posts på de sociale medier”.

Selve produkterne afspejler også historien, hvor der er en tydelig overensstemmelse mellem alle by Lassens produkter som alle, i større eller mindre grad, peger tilbage på formudtrykket fra Kubus lysestagen. Selvom der er væld af tegninger og designs der kan genopstå fra Mogens og Flemming Lassen, bliver de nøje udplukket ud fra en fælles referenceramme. ”Vi ønsker at folk skal tænke, ’dét der er et by Lassen produkt’”, forklarer Chris Day.

Derved er familiehistorien en essentiel værdi for brandet by Lassen, men på en velovervejet måde, hvor de enkelte genstande ikke udvælges tilfældigt.

by Lassen

Prototype, afprøv og tilret

Størstedelen af by Lassens produkter fremstilles i Danmark, hvilket blandt andet giver dem mulighed for at kunne produktudvikle i højt tempo.

”Vi er hurtige til at producere nye produkter. Grunden hertil er, at vi har kompetencerne in-house og derved kan vi blandt andet hurtigt prøve af og tilrette et givent produkt. Hvis vi derimod først skulle til at producere uden for Danmarks eller Europas grænser, så ville det være en meget længere proces”, fortæller Thomas Heunicke.

by Lassen har desuden valgt at have specialiserede kompetencer internt, hvilket også øger tempoet. Forudsætningerne for at producere prototyper og tilrette hurtigt, samt dét at være tæt på processen, er derved fuldt til stede hos by Lassen.

Holistisk tænkning

Universet, der danner rammen for by Lassen skabes ikke blot ud fra de individuelle produkter, men i en sammenhæng. ”Vi bygger et helt univers omkring de enkelte produkter”, forklarer Thomas og tilføjer, at by Lassens første fokus var stueindretning. Her blev der produceret både stole, spejle, illustrationer og tapet.

Den holistiske tilgang til produkterne har været med til at skabe det unikke univers, som by Lassen inviterer ind i. De har formået ikke blot at tænke på eksempelvis Kubus lysestagen isoleret, men i en større sammenhæng fra kundens synsvinkel.

by Lassen

Tålmodighed og tillid

Når vi spørger til de afgørende faktorer ved by Lassens succes, nævner Thomas Heunicke tålmodighed. Det har fra begyndelsen af været en vigtig del af by Lassen, at have tålmodighed på vækstrejsen og opbygge tillid omkring deres brand. Både hos slutbrugeren, men også hos forhandlerne.

Især da de selv overtog rettighederne til hjemmemarkedet Danmark, var det vigtigt at opbygge tilliden til forhandlerne. Nadia Lassen og Peter Østerberg tog selv ud på den første tur til forhandlere, hvis profil var nøje udvalgt til at stemme overens med både den daværende og fremtidige distributionsstrategi. Ved selv at tage den første dialog og forklare om den fremtidige strategi fik by Lassen skabt tillid og fik forhandlerne til at sige ja til et fremtidigt samarbejde.

3 gode råd

  • ”Strategi og brandvision er et vigtigt fundament for at træffe beslutninger, der fører virksomheden i en strømlinet retning. Dette bliver især synligt ved vækst, hvor det er vigtigt at tro på fundamentet”
  • ”Selvom vi alle ønsker at erobre verden i morgen, er det vigtigt med tålmodigheden. Selvfølgelig skal man have fokus på væksten, men det skal være i det rette tempo, hvor virksomheden kan følge med og levere fortsat god service og leverance”
  • ”Træd et skridt tilbage og tænk på produkterne i en større sammenhæng og ikke som isolerede produkt kollektioner”.
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox