Menu
Søg
Veje til vækst: Sofakompagniet
17. maj 2016
Sofakompagniets store digitale succes startede med idéen om et midlertidigt proof of business, hvor de ville bevise overfor de kæder, der ikke ville aftage deres sofaer, at de sagtens kunne sælges. Men webshoppen lukkede aldrig og i dag sælger Sofakompagniet for et trecifret millionbeløb om året.
Sofakompagniet
Sofakompagniet
Sofakompagniet og firmaets vækstrejse rækker tilbage til 2009. Vi har interviewet parret Christian og Cathrine Rudolph, der sammen har etableret Sofakompagniet og ført det til, hvor det er i dag.

I centrum af Korsør besøger vi Christian og Cathrine Rudolph i deres hovedkontor. På vej derhen går vi forbi deres lager, der ligger i udkanten af byen i et industrikvarter. Området afspejler ikke umiddelbart den kvalitet og lækkerhed, der befinder sig på indersiden af de stablede papkasser i lagerbygningen. De er fyldt med kvalitetssofaer, fragtet fra Sofakompagniets egen fabrik i Vietnam, der sælges på deres webshop med stor success.

Et proof of business blev til kerneforretning
Faktisk var udgangspunktet for Sofakompagniet ikke at være webshop-baseret, men de startede som et bevis på, at de selv kunne sælge deres sofaer og stoppede aldrig igen.

“Det viste sig at kunne betale sig at vende vores forretningskoncept på hovedet. Det, vi troede bare skulle være et proof of business, viste sig at være en god forretning. Siden da har vi aldrig overvejet at gå tilbage til traditionelt butikssalg”

Christian Rudolph

Cathrine og Christian Rudolph var frontløbere på retro-bølgen i 2009, hvor de begyndte at producere retro-sofaer til møbelkæder med B2B virksomheden Scandinavian Design. Langsomt fik de fat i markeder, både i ind- og udland. Dog oplevede de modstand på det danske marked, da møbelkæderne ikke troede på, at tiden var rigtig for retromøbler. Det var i den forbindelse, at man i 2011, kom på idéen om at åbne en webshop under navnet Sofakompagniet. Mest blot for at drille og bevise overfor kæderne, at sofaerne sagtens kunne sælges til forbrugerne.

Hensigten var at kunne gå tilbage til kæderne og vise succesen, men efter seks måneder viste der sig en økonomisk gevinst ved dette set-up og de vendte aldrig tilbage til møbelkæderne.

På den måde viste den skrabede første udgave af webshoppen at blive en slags rå prototype på den forretningsmodel, der den dag i dag danner rammen for hele Sofakompagniet. Den gamle forretningsmodel kom nemlig aldrig på tale igen.

Netop for nylig har de igen skabt en prototype på noget nyt i form af et pop-up showroom i indre København. Her tog de en føler på interessen fra kunderne, som i den grad viste sig at være tilstede. Sofakompagniet åbnede som følge af successen i efteråret 2015, et nyt, fast showroom i København, i starten af april 2016.

Sofakompagniet
Sofakompagniet

Startede spartansk
I startfasen tilbage i 2011 bestod Sofakompagniet kun af Christian og Cathrine Rudolph,  og ingen af dem havde kompetencer eller erfaring med website opbygning. I denne fase var deres netværk altafgørende, samt egen ihærdighed og passion. I stedet for at bruge store summer på markedsføring, spredte de budskabet via sociale medier.

En filosofi for Christian og Cathrine er, at de ikke bruger penge, de ikke har. På denne måde er de uafhængige af banker og kan dermed træffe hurtigere beslutninger.

Fra blæksprutteniveau til specialister
En ofte set ledelsesudfordring for virksomheder der vækster er, at gå fra at have hænderne nede i alle processer til at ansætte specialister, uddelegere ansvarsområder og selv blive skarp på hvor egne kernekompetencer ligger.

I 2013 får Sofakompagniet så travlt, at de må uddelegere opgaver, selvom de begge ser det som en stor udfordring. Begge understreger de alligevel nødvendigheden af denne udvikling.

Cathrine Rudolph, som står for den kreative åre, har en naturlig interesse og passion for alt hvad der har med det visuelle at gøre og fortæller om udfordringen ved at brede ansvaret ud: ”Jeg kan virkelig godt lide alle processerne og elsker detaljerne. Jeg er meget passioneret omkring det og kan simpelthen ikke lade være, men jeg har med tiden måtte give slip”.

Det forekom nemmere for Christian Rudolph, som er ansvarlig for budgetplanlægning, samt den overordnede forretningsudvikling, da hans passion ligger inden for udvikling:

”For mig er det faktisk mere en udfordring først at bevæge mig fra de overordnede strategier og så derefter pludselig tage stilling til hvor logoet på en af vores biler skal sidde.” Dog følger han op med et afgørende punkt, hvor han har svært ved at give slip: ”Jeg er meget optaget af vores touchpoints med kunderne. Det kan eksempelvis være hvilket møde de har med vores chauffører ved levering. Det er altafgørende, da vi ellers kun har virtuel kontakt til vores kunder”.

Fleksibilitet og høj hastighed
Sofakompagniet repræsenterer selv hele værdikæden, og har derfor fuld kontrol over alt fra produktudvikling, til produktion i Vietnam, opbevaring af produkterne på lager, administrering af website, samt distribuering til kunderne. Det giver dem et ekstremt fleksibelt set-up, hvor de er tætte på kunden, samt kan handle hurtigt på nye idéer.

Christian Rudolph pointerer at netop denne fleksibilitet er deres helt store styrke: ”Det gør at vi hurtigt at kan komme med nye produkter til markedet”, siger Christian og fortæller i forlængelse af dette, at de netop har opkøbt en træproduktionsfabrik. Dette gør, at de nu også kan begynde at producere andre former for møbler, som er støbeskeen i 2016, hvilket viser hvordan Sofakompagniet formår at tænke deres produkter i en større sammenhæng. Ikke kun sofaer, men også universet og de møbler der omgiver sofaen.

Man fornemmer hurtigt, at der ikke er langt fra tanke til handling hos Sofakompagniet og om dette forklarer Christian Rudolph: ”Vi har hele tiden idéer, men det vigtige er, at vi går efter mange af dem. Det kan vi især fordi vi har vores egen fabrik, men også fordi vi ikke har en bank, der ikke skal godkende budgetter først. Vi tjener pengene før vi bruger dem, hvilket gør, at vi kan handle virkelig hurtigt”.  Cathrine Rudolph fortæller også om fordelen ved den høje hastighed i forbindelse med deres processer: ”Vi udvikler og producerer hele tiden nye produkter. Det er vigtigt for os at tage chancer og ikke bliver for safe. Vi vil gerne overraske”.

Sofakompagniet
Sofakompagniet

Pas på med at tænke tingene til døde
Det er ikke bare noget de siger, det med de mange idéer, for med lanceringen af 60 sofaer om året, skal idéerne komme i flæng. Denne tankegang er Christian Rudolph da også fuldt bevidst om kan udfordre designerne: ”Vi havde en designer der blev meget overrasket, da jeg fortalte at vi skal have 30 nye sofaer om 5 måneder. Men tilpasningen og detaljerne kommer først til slut i processen for os. Først må alle idéerne ud” fortæller Christian og Cathrine følger op: ”Ja, man skal passe på med at tænke tingene til døde. Vi må have idéerne ud og så må vi tage tingene som de kommer”. Christian Rudolph forklarer, at hvis de nørkler for længe med selve designet, så er løbet kørt, for markedet ændrer sig så hurtigt. Han tilføjer dog, at den kreative frihed har masser af frit spil, især fordi alle idéer skal ud i startfasen. Her er der ingen stopklodser.

Sofakompagniet
Sofakompagniet

De understreger begge, at de elsker designprocessen og er fuld af kærlighed til alle deres produkter. Men når der udvikles så mange nye produkter på én gang, er det vigtigt, at man ikke fortaber sig i kærlighed til hvert enkelt af dem. Det høje tempo er en force hos Sofakompagniet, da de kan reagere på trends i markedet og ramme bredt med et stort sortiment.

Et godt match
At tage beslutninger og være i konstant udvikling er noget der driver både Christian og Cathrine på hver deres måde. Christian er drevet af udviklingen og målet om at blive et fuldt møbelhus engang ude i fremtiden. Udvikling er for ham alt fra små ting som en lille forbedring til åbning af et nyt land.

Cathrine er mere optaget af skabelsen af det visuelle og kreative univers, der er kernen er Sofakompagniet. Drivet for hende er at se produkterne gå fra tegning til, til fysisk at være repræsenteret i showroomet og ikke mindst til at se det præsenteret i magasiner i nye sammenhænge.

Christian og Cathrine Rudolph deler dog passionen for at lykkedes med projektet og har den samme energi og lyst. De pointerer også at deres medarbejdere, som er ansatte på kontoret i Korsør har samme drivkraft som dem selv, hvilket er en vigtig faktor for Sofakompagniets succes.

3 gode råd

  • ”Det viste sig, at kunne betale sig at vende vores forretningskoncept på hovedet. Det vi troede bare skulle være et proof of business, viste sig at være en god forretning. Siden da har vi aldrig overvejet at gå tilbage til traditionelt butikssalg”
  • ”Jo mere man vækster, jo mere afklaret bliver man med egne spidskompetencer. Her er det vigtigt, at tage beslutningen om at ansætte specialister på de resterende områder”
  • ”Man skal passe på med at tænke tingene til døde. Få alle idéerne ud og så tag justeringerne som de kommer. Markedet ændrer sig hurtigt, så hvis man ikke opretholder tempoet, så er løbet kørt”
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox