Menu
Søg
Velux: Brugercentrerede visioner
5. december 2016
Hos VELUX handler design først og fremmest om at skabe mening for deres brugere og kunder. Derfor er design så meget mere end overflade.
velux
Foto: © VELUX

Virksomhedens grundlægger, Villum Kann Rasmussen, etablerede i 1941 VELUX ud fra en vision, der har manifesteret sig i virksomheden siden dag ét: At bringe dagslys og frisk luft ind i folks liv og skabe levende rum under skrå tage. En brugercentreret vision for sin tid, som ikke er en beskrivelse af produkter, men i stedet fortællingen om, hvad VELUX forventer, at kunderne har brug for og ønsker at købe.

Design fungerer som en bevidst orkestrering af den værdi, som vi i VELUX ønsker at skabe for vores kunder, med det helt klare formål at gøre en god forretning.

Michael K. Rasmussen, Senior Vice President Brand i VELUX Group

Hos VELUX handler design først og fremmest om at skabe mening for deres brugere og kunder. Derfor er design så meget mere end overflade. Design trækker ind i den måde, hvorpå VELUX udvikler. Det er for eksempel dybt indlejret i virksomhedens kultur, at forsøg, eksperimenter og læring gennem prototyper er bedre end tusind ekspertantagelser. Programmet Model Home 2020, som VELUX introducerede i 2009, er et af resultaterne af en eksperimenterende proces, hvor tværfaglige teams, herunder arkitekter, ingeniører, designere og entreprenører samt forskere har udviklet en vision om fremtidens byggeri og opført seks konkrete eksperimenter - boliger - hvor energieffektivitet og indeklima testes i praksis.  

Designere og designmetoder er en central del af de processer i VELUX, der alle bidrager til at skabe sammenhæng i virksomhedens brand.

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox