Menu
Søg
Vigga: Designsucces med afsæt i cirkulære forbrugsvaner
11. juli 2017
Børn vokser, tøj vokser ikke. Det er tanken bag Vigga, der tilbyder bæredygtigt kvalitetsbørnetøj pr. abonnement, og denne forretningsmodel sikrede Vigga titlen som vinder af Danish Design Award 2017 i kategorien Outstanding Service.

Vigga er dansk virksomhed, der har skabt en succesfuld forretningsmodel med afsæt i cirkulære forbrugsvaner. Det hele begyndte dog med Viggas adm. direktør Vigga Svenssons første børnetøjsmærke, Katvig. Katvig blev hurtigt et af verdens mest bæredygtige børnetøjsmærker og Vigga Svensson følte et stykke ad vejen, at hun sådan set var nået i mål. Lige indtil hun indså, at man havde misforstået opgaven. I hvert fald tilbød Katvig kun halvdelen af den løsning, som Vigga Svensson og hendes kolleger havde observeret, at kunderne reelt efterspurgte.

”Når man ved lidt om tekstilproduktion og hvor ekstremt ressourcekrævende det er - bare en lille heldragt kræver 3000 liter vand - så kunne vi jo godt se, at der lå utroligt mange passive ressourcer hjemme hos folk."

Vigga Svensson, adm. direktør i Vigga

”Når man ved lidt om tekstilproduktion og hvor ekstremt ressourcekrævende det er - bare en lille heldragt kræver 3000 liter vand - så kunne vi jo godt se, at der lå utroligt mange passive ressourcer hjemme hos folk. Vi kunne også godt se, at vi derfor egentligt ikke havde ændret noget de sidste ti år, men bare været en del af det system, som vi arbejdede på at forandre. ”

Vigga er en abonnementsservice, der tilbyder bæredygtigt kvalitetsbørnetøj og ventetøj. Begge er kendetegnet ved en meget kort levetid, da størrelserne i begge tilfælde hurtigt bliver for små. Det er derfor uhensigtsmæssigt - både fra et økonomisk og miljømæssigt perspektiv - at købe, hvorfor Vigga tilbyder en abonnementsordning, hvor man som kunde løbende får tilsendt tøj i den rigtige størrelse. Vigga tilbyder derfor en cirkulær platform, hvor man får tilsendt tøj, når man har brug for det og sender det tøj, man ikke kan bruge mere, tilbage til Vigga. Tøjet gennemgår derefter både en kvalitetskontrol og - hvis det bliver godkendt - bliver sendt på renseri og efterfølgende ekspederet ud til en ny modtager.

Vigga

I løbet af de første to år af et barns liv er der gennemsnitligt 8 garderobeskift , hvilket udfordrede Katvigs forretningsmodel. De fleste ville gerne købe produktet og ind i brandets værdier, men produktet i den daværende model var simpelthen for dyrt, af de ovenstående grunde. Selvom Katvig var blevet et meget anerkendt brand over hele verden, som både vandt priser og satte politisk dagsorden, så skabte det traditionelle forbrugsmønster et iboende paradoks i forretningsmodellen.

Efter en brugerundersøgelse fandt Vigga Svensson ud af, at Katvigs kunder havde ekstremt meget tøj, over 200 stykker tøj i gennemsnit, og de brugte kun i gennemsnit 25 stykker til deres barn. Den indsigt blev en del af afsættet for virksomheden Vigga, der ved at tappe ind et fænomen, som har været kendt i årtier, nemlig at genbruge og dele børnetøj, både har skabt en helt ny måde at være bæredygtig på - og en ny måde at forbruge på.

Med udgangspunkt i solidt kendskab til brugernes adfærd og livssituation indså Vigga Svensson, at virksomheden Vigga burde tilbyde mere end blot et produkt - nemlig en service.

”Vi var nødt til at lave et tilbud som nok består af et børnetøjsmærke, men som samtidig også består af en helt ny måde at bruge vores børnetøjsmærke på.”

Vigga Svensson, adm. direktør i Vigga

Udviklingsfasen var sværere end først antaget, fordi der ikke fandtes et lignende produkt på markedet. Hele IT-infrastrukturen skulle derfor udvikles fra bunden af, hvilket var udfordrende, fordi det indledningsvis ikke stod klart, at Vigga logistisk set næsten i lige så høj grad er en it-virksomhed som et børnetøjsmærke. Det skyldes især, at der ikke findes et lignende koncept, og derfor ikke et sammenligningsgrundlag. Selve produktet var derfor næsten det, der fyldte mindst i udviklingen af Vigga som service eller tjeneste, hvilket var uvant territorium for folkene bag.

Efter ét års udvikling blev virksomheden Vigga lanceret. Udover at tilbyde kvalitetsbørnetøj i bæredygtige materialer tilbyder Vigga nu både en service, der er nemmere, begrænser ressourcespild og derfor er meget mere bæredygtigt end noget en traditionel, salgsfokuseret virksomhed nogensinde ville kunne opnå.

I Danish Design Award 2017 blev Vigga vinder i kategorien Outstanding Service og finalist i kategorien Share Resources.

Vigga er et forbilledligt eksempel på, hvordan en strategi funderet i dyb empati med brugerne - og med deres værdimæssige ønsker og praksis såvel som deres konkrete behov - kan udfordre et marked. Viggas produktudbud er først og fremmest en service, som har eksisteret i mange andre kontekster. Cirkulære forretningsmodeller er ikke et nyt koncept.

Men Vigga har skabt en platform, som har det logistiske fundament til at vokse sig stor internationalt, hvilket formentlig bliver det næste store skridt i virksomhedens udvikling.

 

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox