Menu
Søg
Danfoss: Fra komponenter til systemer
13. november 2018
Når man tænker på Danfoss, tænker man typisk på en virksomhed, der leverer meget tekniske komponenter. Men dette har ændret sig.
Danfoss

Design har i mange år været en integreret del af produktudviklingen i teknologivirksomheden Danfoss. Men gennem de sidste 10 år har design fået en langt større betydning. Koncernchef og CEO, Kim Fausing, har stået i spidsen for den overordnede strategi Core & Clear, som har fokuseret, optimeret og samlet forretningen og gjort Danfoss til den succesfulde virksomhed, den er i dag. Danfoss består af fire forretningssegmenter (med flere tilkøbte virksomheder), men fælles for virksomheden er et stærkt DNA og én identitet. Ifølge Danfoss er design en helt naturlig del af den strategiske rejse.

Der er ansat Design Managers på hovedkontoret i Danfoss Group, som har til opgave at udvikle og styre hele koncernens designguidelines og sikre, at alt fra produkter, brugerinterface, emballage og brugsanvisninger til websites og apps designes og udvikles i tråd med Danfoss’ DNA. Det er med til at give kunderne en god oplevelse og et klart billede af, hvem Danfoss er. Ifølge Danfoss skaber det øget værdi og er støttet fra den øverste ledelse.

"Vi kommer fra at levere komponenter til at skulle levere systemer, og når man skal levere systemer, så skal det passe sammen. I dag er systemer digitale, og design er det, som sikrer brugervenligheden og gør, at alle elementerne i systemet passer sammen, er forbundne og har det rigtige udtryk. Også rent æstetisk. Design er den røde tråd."

Torben Pedersen, Direktør for Residential Heating, Danfoss

Danfoss opererer i dag med udgangspunkt i, at det først og fremmest er kundernes behov, der definerer udviklingen af nye produkter. I praksis betyder det f.eks., at Danfoss’ medarbejdere interviewer kunderne om deres behov, og hvad der giver værdi for dem, og undersøger, hvordan produkterne kan optimeres dér, hvor de bruges.

Disse indsigter integreres direkte i produktudviklingsprocesserne. Og jo mere digitale Danfoss’ produkter og systemer bliver, jo vigtigere bliver kundeindsigter og design. Når mange forskellige kundegrupper skal bruge et digitalt produkt, kræver det design at udvikle et brugerinterface, som folk forstår, og som er intuitivt.

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox