Menu
Søg
Den næste guldalder for dansk design
3. juni 2019
Eksponentiel teknologisk udvikling, ukontrollerede klimaændringer og politisk polarisering kalder på designtænkning: En holistisk tilgang, der placerer mennesker i centrum. Og derfor har få lande et så stærkt fundament som Danmark, når det kommer til at løse disse udfordringer.

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Shaping The Next, et magasin vi publicerede i anledning af vores 40 års fødselsdag. Hvis du ikke får fingrene i et ved at komme til et af vores morgenarrangementer (følg med via vores nyhedsbrev), kan du finde magasinet som digital udgivelse herunder.

Vi står over for store udfordringer
Hvordan vil en fremtid med bioniske sind og robotter se ud? Hvordan designer vi nye produkter, tjenester og systemer, der modvirker klimaændringer, sikrer vækst for virksomheder i en digital tidsalder og skaber et bedre sundhedsvæsen?

Det er store udfordringer, der ved et øjekast kan virke umulige at overvinde. Derfor har vi brug for en holistisk tilgang, der sætter mennesker først og lægger vægt på værdier som empati og bæredygtighed. Vi har brug for designtænkning.

Designere som Arne Jacobsen var med til at bygge det fundament, dansk design nu står på. Men dansk design har altid været mere end møbelikoner.
Designere som Arne Jacobsen var med til at bygge det fundament, dansk design nu står på. Men dansk design har altid været mere end møbelikoner.

Efterhånden som flere og flere virksomheder og organisationer indser, at det er nødvendigt at tilpasse sig disse udfordringer, vender de sig til designere for bedre at forstå og skabe konkrete resultater for en usikker fremtid. Design skaber sammenhæng gennem en menneskecentreret tilgang, hvilket resulterer i sociale, demokratiske og tilgængelige løsninger. Selv om disse traditionelt betragtes som "bløde" værdier, er de et stærkt middel til at opnå "hårde" mål – vækst, jobskabelse og innovation.

Det danske design DNA
Få lande i verden står på et så stærkt designfundament som Danmark. Det skyldes dels vores succesfulde møbelikoner fra 1950'erne og 60'erne. Men dansk design har altid været mere end møbelikoner. Og dansk design har altid handlet om mere end bare skønhed, selvom der altid har hersket et skarpt øje for æstetik.

Essensen af ​​dansk design og vores kreative DNA svarer til essensen og værdierne i det danske samfund. Fællesskab, ligestilling, demokrati og gennemsigtighed.

VenligBolig, boliger for flygtninge der kan bygges i baghaver, er blandt vinderne af Danish Design Award gennem tiden.
VenligBolig
VenligBolig, boliger for flygtninge der kan bygges i baghaver, er blandt vinderne af Danish Design Award gennem tiden.

Disse nøgleværdier har i årtier gjort dansk design til en vigtig del af Danmarks globale brand, samt af danske eksportsucceser. Bare se på finalisterne og vinderne af the Danish Design Award (tidligere den danske designpris), der i de sidste 50 år har fejret forskellen i design. Disse omfatter VELUX-vinduer, Energy System Labs i Nordhavn, legepladser fra Kompan, medicinsk udstyr fra Radiometer, Grundfos-pumper, rullestole fra R82, høreapparater fra Oticon, cykler fra Biomega, boligkoncepter for flygtninge fra VenligBolig, tekstiler fra Kvadrat, bildeling fra GoMore, Open Embassy og kolostomitasker fra Coloplast. Bare for at nævne nogle få.

"Jeg tror ikke Danmark forstår, at verden rent faktisk ser på lande som det. Der er meget få lande, der har historikken, talenterne og potentialet til at bringe så enormt transformative og dybt systemiske løsninger til verden."

Banny Banerjee, bestyrelsesmedlem, Dansk Design Center & CEO for Change Labs, Stanford University

Vores største udfordring er, at design, og den måde, vi designer, er så indlejret i vores DNA, at vi nemt kommer til at tage det for givet. Som rådgivende bestyrelsesmedlem for Dansk Design Center og CEO for Change Labs ved Stanford University, Banny Banerjee, siger det: "Jeg tror ikke Danmark forstår, at verden rent faktisk ser på lande som det. Der er meget få lande, der har historikken, talenterne og potentialet til at bringe så enormt transformative og dybt systemiske løsninger til verden."

Det er nu vi har muligheden for at skabe en ny guldalder for dansk design. Hvis vi tør være ambitiøse, aktivere vores utrolige designøkosystem og møde de globale udfordringer med vores stærke tradition for samarbejde, åbenhed og nysgerrighed – ja, så kan vi bogstaveligt talt bidrage til at gøre verden til et bedre sted, hvad enten det drejer sig om produkter, services eller forretningsmodeller.

Publikation
Shaping the Next

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox