Menu
Søg
Hvem er den danske designer anno 2018?
28. november 2018
I løbet af året har vi sammen med partnere fra hele Norden undersøgt, hvem de nordiske designere egentlig er. I den anledning spørger vi to førende designere, Kasper Salto og Nikoline Høgh, hvordan de ser designerens rolle i 2018.
Hvad er designerens rolle anno 2018? Vi spørger to førende, men meget forskellige, designprofiler.
Hvad er designerens rolle anno 2018? Vi spørger to førende, men meget forskellige, designprofiler.

Designbranchen har gennem de sidste 10 år gennemgået en omfattende transformation og omfatter i dag discipliner som designtækning, service design, strategisk design og digitalt design. I The Nordic Design Resource har vi undersøgt, hvem Nordens designere er. Vi mødtes med to meget forskellige designprofiler, Kasper Salto og Nikoline Høgh, for at snakke om, hvad designerens rolle anno 2018 egentlig er.

Vi starter med Kasper Salto, som har opnået international anerkendelse med sine innovative og funktionelle møbeldesigns.

Dernæst har vi Nikoline Høgh, som er Lead User Experience Designer hos den førende softwarevirksomhed Unity med at forbinde mennesker og teknologi. Hvis du hellere vil hoppe direkte til interviewet med Nikoline, så klik her.

Kasper Salto, designer, Kasper Salto og Salto & Sigsgaard
Kasper Salto, designer, Kasper Salto og Salto & Sigsgaard

Interview med Kasper Salto

DDC: Nordic Design Resource–undersøgelsen viser, at mere end 2/3 af de nordiske designprofessionelle har en formel uddannelse, mens 32% er kommet til designfeltet af anden vej. Du har taget både en formel uddannelse og stået i mesterlære. Hvad vil du vurdere har betydet mest for, hvor du er i dag?

KS: Formel uddannelse og håndværk er lige vigtige, og det er for mig ikke enten eller. Min læretid var min redning, forstået på den måde, at jeg fra min formelle uddannelse fik det designfaglige med, men ikke håndværket som professionel.

Produktdesign handler som nystartet ikke kun om at udforme din idé – du skal også bevise, at den virker fysisk. At man kan sidde godt i en stol, eller mobiltelefonen ligger godt i hånden. På uddannelsen lærte jeg designmetoden, og at stille de rigtige spørgsmål frem for at kaste mig over den første og bedste idé. I mesterlære fik jeg håndværket og grundlæggende materialeforståelse. Jeg begyndte med træet, men derigennem lærte jeg også, hvad andre materialer kan. Min mester Jørgen Wulff sagde: Jeg er egentlig ligeglad med, hvordan du forbereder dig til din læretid, bare du har haft træ mellem hænderne.

Det er super, at designerens rolle ændrer sig. Der mangler i den grad design i eksempelvis de digitale løsninger i den offentlige sektor, fordi det er gået så stærkt.

Kasper Salto

DDC: Du arbejder inden for en klassisk designdisciplin lige som næsten 60% af de designprofessionelle i de nordiske lande. Godt 40% af de designprofessionelle arbejder med nyere områder såsom digitalt design, strategisk design og service- og oplevelsesdesign. Og de områder vil sandsynligvis fylde mere og mere de kommende år. Hvordan ser du designerens rolle ændre sig?

KS: Jeg synes, det er super, at designeres rolle ændrer sig. Der mangler i den grad design i eksempelvis de digitale løsninger i den offentlige sektor, fordi det er gået så stærkt. Jeg tror, vi alle kender følelsen af at blive vildt frustrerede over en digital løsning, som ikke virker enkel og overskuelig, og især når den ikke fungerer. De nye områder spiller også ind på de klassiske.

Jeg skal som møbeldesigner også stifte bekendtskab med eksempelvis servicedesign og nudging. For eksempel hvis man skal tegne stole til en lufthavn. Hvordan bevæger folk sig – hvordan er flowet, hvor sætter folk sig typisk? Alt dette har stor indflydelse på udformningen af systemet i møbelserien.

DDC: Bruger du selv digitale værktøjer i din forretning?

KS: Jeg tænker meget over, hvordan man kan udnytte de digitale platforme. For eksempel tror jeg, crowdfunding kunne være med til at igangsætte mange relevante ting. Vi er som designere ret gode til at se, hvad verden mangler, og vi behøver ikke mere vente på, at et firma kommer og fortæller os det. 

Tag Guest-stolen (for Montana furniture, red.) fra Salto og Sigsgaard. Den stol kan opbevares i reolen til daglig, da den fylder som et ringbind, og tages frem og bruges, når der er gæster. Vi er glade for, at Montana ville producere den, men den kunne have været et eksempel på et godt crowdfunding projekt. Lille i forsendelse og stor i brug. 

De nye digitale platforme gør op med billedet af den unge designer, som har svært ved at komme igennem nåleøjet hos de etablerede firmaer, for pludselig har alle direkte adgang til det globale marked. 

Kasper Salto

Og så der Instagram og Facebook med sine helt egne regler, strategier og teknikker for at lykkes med markedsføring. De nye digitale platforme gør op med billedet af den unge designer, som har svært ved at komme igennem nåleøjet hos de etablerede firmaer, for pludselig har alle direkte adgang til det globale marked. Og det er jo super. 

DDC: Hvilke 3 grundkompetencer skal designeren anno 2018 besidde?

KS: For det første, materialeforståelse. Jeg begyndte med træet, men man kan som sagt begynde med hvilket som helst materiale for at forstå den fysiske verden bedre. Dernæst, teknik. Simpelthen at sætte ting sammen. Eller rettere "mødet mellem materialer", som er det, der kendetegner en god designer. Til slut, designmetode. Den lærer man på skolen. Uddannelsen lærer os at stille de rigtige spørgsmål frem for at altid at besvare dem.

Jeg skærper de kompetencer på daglig basis, og min makker (Thomas Sigsgaard, red.) og jeg kan dagligt raffinere vores designværktøjer.  Vi er nået frem til en meget kort sætning: Design handler om at tage noget og gøre det bedre. Hvor kunst handler om en mere personlig tilgang, en holdning til sine omgivelser og samfundet, er design meget mere konkret. 

Hvis ikke det er funktionelt og relevant brugsmæssigt, kan man ikke kalde det design. 

Nikoline Høgh, Lead User Experience Designer, Unity
Nikoline Høgh, Lead User Experience Designer, Unity

Interview med Nikoline Høgh

DDC: Hvad har været afgørende for, hvor du er i dag, hvis du ser på din uddannelsesmæssige baggrund?

NH: Jeg begyndte at læse engelsk og Internationale Udviklingsstudier på RUC. Men jeg har altid arbejdet med grafik, tegning og kunst ved siden af min uddannelse. Jeg vidste, jeg gerne ville skabe og forme, så jeg søgte ind på KADK og har siden gradvist arbejdet mig ind på det visuelle. 

Den fornemmeste rolle, man har som designer i software, er at få teknologien til at tilpasse sig mennesker, ikke omvendt. 

Nikoline Høgh

DDC: Hvordan ser du designerens rolle i 2018?

NH: UX handler om lige dele humanisme og praktik. Den fornemmeste rolle, man har som designer i software, er at få teknologien til at tilpasse sig mennesker, ikke omvendt. Vi kender alle oplevelsen af, at et program ikke følger ens logik, og der hele tiden er hindringer, man skal tilpasse sig. Det software, jeg sidder med til film og spil, er noget, folk bruger hver eneste dag, så det skal være rummeligt. Man skal tage et skridt tilbage til humanismen, mennesket: Hvad er det, vi vil? Og det er i høj grad en del af skandinavisk design. Vi ved, at der er mere i verden end logik, og at det ikke kun handler om at komme et sted hen hurtigt.

En gang imellem tager teknologien store spring. Så er designs rolle at finde ud af, hvad det er for en mening, der skal tilføres.

Nikoline Høgh

Innovation er for mig, når teknologi går hånd i hånd med design. En gang imellem tager teknologien store spring. Så er designs rolle at finde ud af, hvad det er for en mening, der skal tilføres. Wii er et godt eksempel. Nintendo havde teknologien til, at vi kunne stå foran computeren med en controller og bevæge os. Det nye var, at Nintendo fandt på det sociale element, hvor vi spillede sammen. Og det redefinerede hele meningen med produktet.

DDC: Du taler om brugeren i centrum, og det er jo et kerneelement i designtænkning. Hvordan gør du det konkret i en proces, hvor der er også er hardware og andre krav, der skal indtænkes?

NH: Det er klart, at der er mange krav, der skal balanceres. Men vi har også brugerinvolvering på mange forskellige planer, både før, under og efter udviklingsprocessen. Jeg har en brobyggerfunktion og er den direkte kontakt mellem ingeniørerne og brugerne. Alle i Unity er indstillet på at få folk til at være med til at definere deres egen oplevelse og få skabt de processer på en god måde.

DDC: Hvilke tre grundkompetencer skal designeren anno 2018 besidde?

NH: Teknik. Man skal være dygtig rent teknisk inden for ét område. Man skal have en dybde som ny designer, for man kan næsten altid udvikle en bredde. Mit studiejob pegede mig i den retning, jeg ville gå i. Jeg fik stor hjælp af skolen, men erfaring med erhvervslivet er meget vigtigt, hvis man vil finde sit område. Det giver en forståelse for indtjening, for forretning og for arbejdet med andre. Man finder ud af, hvad der skal til, for at ens visioner kan føres ud i livet.

For det andet, humanismen. Det refererer til det, jeg sagde tidligere, om at sætte mennesket først.

For det tredje, nysgerrighed og åbenhed. Mit område er nyt på mange måder, og det udvikler sig hele tiden. Man skal opleve forandring som noget positivt.

DDC: Hvordan oplever du forskellen på dit fag og de klassiske designdiscipliner?

NH: Der er mere klart definerede rammer inden for de traditionelle fag. De nye designområder er udfordrende, for vi skal være med til at bygge flyvemaskinen, mens vi rejser. Vi skal selv definere metoderne og tilgangen. Og så skal vi kunne være vores egne ledere, fordi design rent organisatorisk er så nyt inden for det digitale område. Derfor skal vi selv sørge for at blive hørt, inkluderet og komme tidligt nok med i processerne. Vi skal sørge for, at design opfattes som noget, der ikke kun er visuelt, men en integreret del af, hvordan produktet virker.

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox