Menu
Søg
ISS: Store idéer starter i det små
13. november 2018
I deres Corporate Garage arbejder ISS med at give store idéer et endnu større potentiale.
ISS

De fleste virksomheder bekymrer sig om det fremtidige marked. Bekymringen er ikke blevet mindre i lyset af den eksponentielle udvikling i nye teknologier, digitalisering, globalisering og behovet for udvikling af langt mere bæredygtige løsninger i et hurtigere tempo end tidligere.

Derfor åbnede ISS i 2017 deres egen innovationsenhed, ISS Corporate Garage. Garagen fungerer som en selvstændig enhed med en klar mission: At sikre at gode idéer i ISS hurtigt bliver implementeret, så ISS’ fulde innovationspotentiale udløses, og der ikke mistes terræn til nye spillere på markedet i fremtiden. Konkret består ISS Corporate Garage af et lille kerneteam af medarbejdere, der i samarbejde med globale ISS-kollegaer og hele ISS’ økosystem arbejder med idéskabelse, markedsvalidering, kommercialisering og skalering af nye innovative løsninger.

Garagen er derfor ofte vært for design sprint-processer, hvor grupper af kollegaer fra forskellige afdelinger i ISS udfordres til at udvikle rigtig mange idéer på meget kort tid ved at udnytte den idérigdom, der opstår, når man bringer mange forskellige funktioner og kompetencer sammen. I løbet af blot fem dage anskues problemer og muligheder fra mange forskellige vinkler, der udvikles et hav af løsninger, som enten forkastes igen, kobles sammen til mulige koncepter eller kan stå selv, og der udvikles konkrete prototyper og eksperimenter, som testes uden for garagen blandt ISS’ kollegaer, kunder og brugere.

Hele arbejdsprocessen er kendetegnet ved, at det går stærkt – og at investeringen ikke er ret stor, før der er positive testresultater at bygge videre på. ISS Corporate Garage har via denne proces bl.a. udviklet et nyt servicekoncept, som i dag er solgt til flere globale kunder og ligger på hylden i ISS’ portefølje af serviceydelser. Garagens formål er nemlig at skabe ny omsætning til ISS – enten inden for kerneforretningen eller ved at identificere helt nye forretningsmodeller.

"Vores idéer er store, men vi starter altid med at prototype og teste småt. Vi crowdsourcer fra vores innovations-community i ISS: Hvad er de mest værdifulde problemer, vi kan forsøge at designe innovative løsninger til? Vi går ikke op i titler, vi går efter ”popcorn-brains”. Det er de gode kollegaer, der altid udfordrer og sætter spørgsmålstegn. De tør gå nye veje, og de er ikke bange for at udfordre status quo. Det kan vi bruge til noget."

Ulla Riber, Group Vice President Head of Corporate Garage, Global Operations
Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox