Menu
Søg
IS IT A BIRD: Empati for forretningen giver succes på ledelsesgangen
4. marts 2020
Balancen mellem forståelse for kundens forretning og det kritiske blik udefra er afgørende, når strategibureauet IS IT A BIRD arbejder med store internationale kunder som Nike og Mærsk. Bureauet fokuserer på strategi med afsæt i designtænkning og designernes værktøjskasse.
Line Groes

Hvis man som strategisk innovationsbureau vil i den internationale liga, kan det betale sig at gå efter den ene, store kunde, alle kender. Det er IS IT A BIRD levende bevis på: I 2018 landede de det ikoniske sportsbrand Nike som kunde.   

“Nike gav en troværdighed, og det har skabt “word of mouth” i nye internationale cirkler. En stor andel af vores kunder i dag er internationale,” siger CEO og grundlægger af IS IT A BIRD Line Groes. Derudover kommer de internationale kunder til IS IT A BIRD, fordi bureauet prioriterer at tale ved store internationale konferencer, ser sig selv som en international spiller, og fordi Skandinavien, ifølge Line, i disse år er et godt brand. I dag er virksomheder som Novo, Carlsberg og Clarins blandt bureauets kunder, foruden en række kommuner og fonde.

 ”Vi er et bureau, som er meget bevidste om vores sprog og tilgang, da vi ved, at vi udfordrer den traditionelle tilgang til business og udvikling. Vi gør derfor meget ud af at fortælle om vores metode, da den er eksotisk for mange, og vi derfor ikke kan tage for givet, at der er tillid til den. Det, synes jeg, er en god udfordring, da det betyder, at vi altid skal gøre os ekstra umage.”

IS IT A BIRD hjælper virksomheder med at stille nogle andre typer spørgsmål og få øje på deres kunders behov ved at give indsigt i, hvordan mennesker oplever deres produkt eller service i en given kontekst.

”Da vi søger dybden (og ikke bredden), er vores dataset små i forhold til, hvad der er tradition for på ledelsesgangen. Vores empati skal dog også rettes mod de virksomheder, vi arbejder for, så vi kan hjælpe dem med at omsætte indsigten til forretning,” siger Line Groes.

Ifølge Line Groes er det naturligvis en balancegang. Man skal forstå sine kunder, men ikke spejle dem med samme tilgang til KPI’er og vækst. Hvis tilgangen bliver for ens, mister man den værdi, der ligger i at være de udefrakommende, som netop bliver betalt for at udfordre virksomhedens eksisterende strategi og retning.

Vi gør meget ud af at fortælle om vores metode, da den er eksotisk for mange, og vi derfor ikke kan tage for givet, at der er tillid til den.

Line Groes, CEO, IS IT A BIRD

En organisk vækstrejse
Line Groes’ motivation for at etablere bureauet i 2011 var enkel, men den hurtige udvidelse i begyndelsen mere kompleks.

“Jeg havde arbejdet flere forskellige steder (bl.a. på universitetet og i et ministerium, red.), men synes ikke rigtigt, at jeg kunne få de betingelser, som jeg gerne ville arbejde under. Blandt andet oplevede jeg, at der gik alt for lang tid, fra jeg fik en idé, til den kunne realiseres. Derfor etablerede jeg IS IT A BIRD. Jeg fik ret hurtigt alt for meget at lave og måtte i gang med at ansætte medarbejdere. Det var lidt skræmmende på daværende tidspunkt. Der var mange nye ting, jeg skulle sætte mig ind i, og det at have folk ansat er jo en ret stor forpligtigelse.”

Fra 2011 til 2015 befandt bureauet sig i en organisk form for vækst. IS IT A BIRD red på Design Thinking-bølgen samtidig med, at der blev travlere med flere opgaver - også opgaver, de ikke forventede at vinde.

“2015 er på mange måder en milepæl i vores historie. Vi voksede, og det eksisterende kontorfællesskab blev for dyrt, så vi fandt et nedlagt autoværksted i Valby. Da vi flyttede fysisk, åbnede muligheden sig også for at påbegynde en reel professionalisering af vores forretning. På mange måder gik vi fra at være en familie til forretning.”

I dag er de knap 30 ansatte i IS IT A BIRD, en blanding af socialvidenskabelige profiler og forskellige designprofiler, for eksempel business design, industriel design, grafisk design, arkitekter og strategikonsulenter. Særligt business design har fyldt mere og mere de sidste par år, så bureauet i dag rummer både ansatte med kernekompetencer inden for menneskeforståelse og ansatte med kernekompetencer inden for forretningsforståelse.

Da vi flyttede fysisk, åbnede muligheden sig også for at påbegynde en reel professionalisering af vores forretning. På mange måder gik vi fra at være en familie til forretning.

Line Groes, CEO, IS IT A BIRD
Line Groes

De svære valg
I perioden 2015 - 2018 påbegyndte bureauet en strategiproces for at afklare identitet og fokus. “Det var egentlig en ret svær opgave, og vi var ikke særlig gode til det i starten. For langt hen ad vejen, så løb vi med det, som vi synes er sjovest,” siger Line Groes.

Dog bidrog strategien til at sætte ord på et ønske om at ville noget mere internationalt og samtidig snævre bureauets fokus ind til at arbejde strategisk med udgangspunkt i menneskeforståelse. IS IT A BIRD ønsker ikke at være et full-service bureau ud fra en betragtning om, at man ikke kan være god til det hele. Derfor har bureauet valgt at målrette forretningen mod de tidlige faser af kundernes innovationsprocesser samt strategiudvikling.

“Det har været vores mål at fokusere og beholde en snæver del af værdikæden og dermed blive de bedste til den del. Der kommer af og til nogen og spørger, om de ikke skal lave et digitalt ben på vores bureau. Men det vil vi ikke. Det digitale er der mange andre, som er meget bedre til end os. Vi ønsker at bliver verdens bedste til udvikle menneskecentrede strategier, de tidlige faser i innovation samt opbygning af innovationskultur. Vi vil være frie til at stille grundlæggende spørgsmål til, hvilke problemer, der skal løses, og derfor vil vi gerne være uafhængige af, hvilke platforme løsningen skal ’udkomme’ i.”

Det digitale er der mange andre, som er meget bedre til end os. Vi ønsker at bliver verdens bedste til at udvikle menneskecentrede strategier.

Line Groes, CEO, IS IT A BIRD

Uudnyttet potentiale
IS IT A BIRD har i dag professionaliseret mange af deres processer, og blandt andet strømlinet administration og it, men bureauet er ikke gearet til 100+ ansatte, mener Line Groes.

“Når det er sagt, kan jeg da godt føle, at vi har et potentiale, vi måske ikke helt udnytter. Vi har et super stærkt fundament og kultur, og vores kunder kommer tilbage, men offensivt salg gør vi ikke ret meget ud af. Men jeg er heller ikke interesseret i hurtig vækst i form af at være en masse ansatte. Så tror jeg, at vi mister vores kultur.”

Selv om mange af bureauets opgaver også består i at udarbejde et brief til et reklamebureau eller kravspecifikationer til produktdesignere, er der ingen planer om at gøre den del af innovationsprocessen til en del af IS IT A BIRD’s egne leverancer. Så ifølge Line kommer de hos IS IT A BIRD til fortsat at fokusere på udvikling af indsigter om brugere og strategiske implikationer. Line tror på, at de hos IS IT A BIRD har fundet det sted i værdikæden, hvor de både er bedst, har de rigtige betingelser for at lave innovation og strategi og samtidigt har det sjovest.

Jeg er heller ikke interesseret i hurtig vækst i form af at være en masse ansatte. Så tror jeg, at vi mister vores kultur.

Line Groes, CEO, IS IT A BIRD
Interviewserie
Bureaubosserne

Hvordan skaber man en succesfuld forretning med design? I denne serie fortæller lederne af nogle af Danmarks mest succesfulde designbureauer om deres rejser, og om hvor de ser designfaget bevæge sig hen. Følg med på danskdesigncenter.dk/bureaubosserne

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand