Menu
Søg
Karsten Dybvad: Derfor vinder danske virksomheder på design
27. november 2018
”Design er god forretning” var hovedbudskabet fra DI’s adm. direktør på konferencen Design Delivers den 5. november i Industriens Hus. Læs hans fulde tale her.

Det talte ord gælder

 

Jeg har et fritidshus på Bornholm.

Hvis jeg tager min telefon op af lommen lige nu, kan jeg se, præcis hvad temperaturen er i hvert enkelt rum, og jeg kan skrue op eller ned for varmen.

Jeg kan også indstille termostaterne til at skrue op eller ned på bestemte tidspunkter.

Termostaterne hedder Danfoss Eco™.

Hvis vi går ud på Rådhuspladsen og spørger de første, vi møder, hvad de forbinder med dansk design, så vil der nok ikke være ret mange af dem, der nævner termostater som det første.

Men Danfoss Eco™ var ét af de produkter, som vandt en Danish Design Award i foråret, lige her i Industriens Hus.

Juryens begrundelse var ikke, at termostaten var baseret på banebrydende ny teknologi. Der fandtes allerede systemer til smart heating. De fleste af dem var bare dyre, eller de var svære at bruge. Eller begge dele.

Danfoss vandt heller ikke, fordi formen eller farverne er spektakulære. Termostaten er holdt i diskrete, rene linjer.

De vandt, fordi produktet gør avanceret teknologi let at bruge for almindelige mennesker, så de kan styre deres varme på en enkel måde.

På den måde er Danfoss Eco™ et godt eksempel på den stærke tradition for brugervenligt design, som vi lever godt af i Danmark.

Det er ikke den billigste termostat på markedet. Og det behøver den heller ikke være – så længe den er pengene værd. Den ligger i gruppen af såkaldte up-market-produkter. Det er produkter af så høj kvalitet, at virksomhederne kan sælge dem til priser, der er mindst 15 procent højere end deres europæiske konkurrenter.

Danske virksomheder eksporterer up-market-produkter for mere end 300 mia. kr. om året. Det er mere end halvdelen af de varer, vi eksporterer fra Danmark.

Vores up-market­­-produkter er blandt andet maskiner, pumper, ventiler, højtalere, vindmøller, medicin, høreapparater, møbler, svinekød, mælk og ost. Jeg kunne blive ved.

Design er ét af de vigtige elementer, der gør mange danske produkter mere værdifulde – på tværs af brancher.

Tag for eksempel Grundfos, der leverer vandløsninger over hele verden. De fleste af deres pumper bliver monteret, hvor få mennesker ser dem. De er ikke pyntegenstande. Pumperne skal først og fremmest være de mest effektive og driftssikre på markedet.

Alligevel investerer Grundfos i godt design. Det er der to grunde til.

Dels gør det livet lettere for de mennesker, der skal betjene pumperne.

Dels er designet et signal til kunderne om den kvalitet, som pumperne allerede er kendt for. Design og funktion bliver to sider af det samme brand.

På den måde er designet med til at differentiere Grundfos’ pumper fra konkurrenternes.

Coloplast er et tredje eksempel. De arbejder systematisk med at forstå slutbrugernes liv og hverdag endnu bedre end konkurrenterne.

For eksempel betyder det jo noget for den, der skal have et kateter med i håndtasken, at det kan ligge harmonisk mellem kuglepen, pung og læbestift. Det behøver ikke ligne noget, der hører hjemme på et hospital.

Det lyder indlysende, når løsningen er der. Men man udvikler kun den slags løsninger, hvis man arbejder med et skarpt fokus på det menneske, der skal bruge produktet. Og det er netop dét fokus, der har været med til at gøre Coloplast til verdens førende producent af stomiposer og kontinensprodukter.

I forrige uge var en af mine DI-kolleger i Struer for at besøge B&O. Designchefen fortalte, at design-processen i høj grad består i at udfordre de løsninger, der ligger lige for.

Den gode designproces er ofte en, hvor forskellige faggrupper udfordrer hinanden. Der skal være nogen, der stædigt stiller spørgsmålet: Hvordan kan det her blive endnu bedre for de mennesker, der skal bruge det i sidste ende?

Det er i høj grad derfor, vi er gode til design i Danmark. Fordi medarbejderne på danske virksomheder er gode til at samarbejde. Vi stiller gerne spørgsmål. Nogen vil sige, at vi er møgbesværlige. Og vi har relativt kort vej fra medarbejder til leder.

Jeg tror, det hænger sammen med, at vi i det hele taget har kort vej mellem mennesker i Danmark. Den grundlæggende respekt for andre, som også giver evnen til at sætte sig i deres sted – den er også en del af forklaringen på, at vi er gode til at skabe løsninger, der fungerer for mennesker.

Det gælder ikke kun, når vi designer varer. Det gælder også, når vi designer serviceydelser.

ISS Corporate Garage er et godt eksempel. Det er en intern enhed i ISS, som indfanger idéer i hele den globale koncern og gør de bedste af dem til virkelighed. De sætter medarbejdere fra forskellige afdelinger sammen i grupper, der på kort tid skal levere og udvikle helt nye idéer.

ISS Corporate Garage har bl.a. udviklet et helt nyt servicekoncept, som de kalder Experience Manager. En person, der leverer oplevelser, der rækker ud over ISS' normale kerneydelser. Det kan være sociale arrangementer for medarbejderne eller workshops om videndeling mellem afdelinger.

Konceptet er baseret på, at ISS får øje på nye muligheder og behov hos deres kunder, fordi de er der hver dag og taler med både medarbejderne og ledelsen. Med en Experience Manager bevæger ISS sig fra at levere kantinedrift eller rengøring til at levere, at deres kunder har en god oplevelse, når de går på arbejde.

Igen er brugeroplevelsen i centrum.

Det samme gælder, når vi bygger huse og planlægger byer – både herhjemme og i udlandet.

I kan bare se jer omkring her i Industriens Hus. Jeg synes, vi er lykkedes med at skabe et hus for mennesker. Et hus, hvor medarbejderne både kan mødes og finde ro til at arbejde koncentreret alene. Et hus, hvor akustikken er god, og hvor vi har masser af dagslys.

Samtidig signalerer huset åbenhed til de mange mennesker, som ser huset udefra. Vores transparente facade åbner DI mod omverdenen, og med skiftende udstillinger inviterer vi forbipasserende ind i vores åbne foyer.

Og når vi går herfra i aften, så går vi ud i en by, som tidsskriftet The Economist placerer i top 10 over verdens most livable cities. Magasinet Monocle placerer København som nummer fem i deres Quality of Life Index.

Turisterne har også opdaget, at her er rart at være. Rejseguiden Lonely Planet har kåret København til den bedste by at besøge i 2019.

Danske løsninger er anerkendt og efterspurgt over hele verden, fordi vi forstår at sætte brugeren i centrum.

Den forståelse skal vi så også bruge til at designe den helt rigtige model for turisme her i hovedstaden, så byen fortsætter med at være livable for os, der bor her hele tiden… 

Lad os vende tilbage til min telefon. Ikke den app, jeg styrer mine termostater med, men selve telefonen.

Det er en iPhone.

Thomas Schulz, som er adm. direktør i FLSmidth, er tysker. Gennem sit job har han lært meget om danskere og danske virksomheder. Thomas mener, at iPhone er et godt eksempel på ”dansk design” – i anførselstegn. For han ved selvfølgelig godt, at iPhone ikke er designet af danskere.

Hans pointe er, at vi i Danmark skaber løsninger, som er enkle og ofte smukke. Men først og fremmest skaber vi løsninger, som fungerer for de mennesker, der skal bruge dem.

Thomas mener, at lige præcis dén kombination af æstetik og funktion er én af vores vigtigste konkurrencefordele.

Han har selvfølgelig fat i noget.

Danske medarbejdere og virksomhedsledere har fat i noget.

I, som er her i dag, har fat i noget.

Og vi kan aflæse det direkte i eksporten af danske produkter og serviceydelser:

Design er en god forretning for Danmark.

Derfor bakker DI op om linjen i de anbefalinger fra Vækstteam for Kreative Erhverv, som Jacob Holm fremlagde lige før.

De kreative erhverv er med til at udvikle den styrke, som danske virksomheder allerede har inden for design – på tværs af brancher. Det gælder ikke mindst de kreative virksomheder, der rådgiver om design og brugeroplevelser.

Derfor bakker vi særligt op om den anbefaling, at Danmark skal formulere en stærk fælles fortælling om vores kreative DNA. Med en klar, fælles fortælling, kan vi styrke vores markedsføring af danske varer og serviceydelser i verden.

Tak for ordet.

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox