Menu
Søg
Konceptplakat
Tid
45 min
Type
Udforsk
Deltagere
Gruppe
Værktøj: Konceptplakat

Konceptplakaten:

Når I udformer et koncept, går I fra at have arbejdet med en række ideer til at samle dem til én retning. At udfylde en konceptplakat er første skridt i retning af at gøre jeres ideer mere konkrete. Det er en forudsætning for at arbejde med konceptplakaten, at I allerede har arbejdet med at udvikle og prioritere jeres ideer. Konceptplakaten kan også anvendes, inden I laver mere detaljerede bud på løsninger skitseret i et storyboard.

Sådan gør I:

  1. Udfyld plakaten i grupper af max 8 personer

  2. Udvælg hvilke klynger af ideer der egner sig til at konceptudvikle.

  3. Start med at give konceptet en arbejdstitel, som rummer essensen. Eksempel: I et projekt, der handler om mobilitet på landet, kan titlen "samtransport samler samfundet" handle om borgernes fællesskab og engagementet omkring transport i lokalområdet. Skriv din arbejdstitel på plakaten.

  4. Beskriv helt kort hvilke elementer, der kan indgå i konceptet. Eksempelvis hvilke services eller andre ydelser skal konceptet bestå af.

  5. Indkreds målgruppen, og beskriv hvordan konceptet rammer lige præcis dem. Det kan være en fordel at udpege max. tre målgrupper og beskrive dem detaljeret.

  6. Udpeg de vigtigste behov, som lige præcis jeres koncept imødekommer. Hvad løser konceptet?

  7. Hvad er det nye: Her beskriver I, hvad der er nyt ved jeres koncept. Hvorfor er det originalt?

  8. Hvem skal være med: Tænk over hvem der er afgørende for, at konceptet skal kunne blive til noget. Det kan være repræsentanter fra arbejdsgruppen men også dem som arbejder i beslægtede områder som er afgørende for at konceptet kan realiseres.

Materialer:

Tusser/kuglepenne
A1 plakat [download filen her under og print selv]

Værktøj
Konceptplakat

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox