Menu
Søg
Lederduo: Danmarks kreative ledelseskultur er en konkurrencefordel
10. januar 2019
Det danske kreative DNA skaber en særlig ledelseskultur, der er en af vores største styrker på den internationale scene.
Agnete Schlichtkrull

Christian Zinglersen, sekretariatschef, Clean Energy Ministerial i Paris
Christian Bason, direktør, Dansk Design Center i København


Forestil dig, at du skal bygge et hold til en ny international organisation i Paris op fra bunden. Din organisation har stor politisk bevågenhed, og du skal samtidig skabe synlig værdi på helt kort sigt. Hvordan ville du gå til opgaven?

Når danske ledere bevæger sig ud i verden, er mange bevidste om, at vores hjemlige ledelsesstil med den uformelle tone og korte afstand mellem leder og ansat er noget særligt i international sammenhæng. Men færre tænker over, at vi har en særlig fordel med os. Det, regeringens vækstteam i sine nye anbefalinger beskriver som ”... et helt unikt dansk kreativt DNA, der afspejler sig i de løsninger, som udarbejdes. Det er noget, der er global efterspørgsel på, og giver Danmark et konkurrenceparameter, som det er svært at kopiere.”

Vores kreative DNA handler om den måde, vi leder de skabende processer på. Det handler om hvordan vi går til problemløsning i organisationer og motiverer mennesker til at yde deres bedste. Flere organisationsteoretikere anser de tillidsprincipper og tilgange til selv-ledelse, vi normalt forbinder med dansk ledelse, som det næste evolutionære skridt for højproduktive organisationer. Et eksempel er Frederic Laloux, som i sin bog ”Reinventing Organizations” vender de kendte ledelses- og organisationsteorier på hovedet. Sagt på en anden måde: Vores evne til at udløse menneskers kreativitet kan være med til at definere fremtidens ledelse – på globalt plan.

International Energy Agency
Christian Zinglersen, sekretariatschef, Clean Energy Ministerial

En geopolitisk startup i Paris
Lad os tage eksemplet fra Paris, hvor medforfatter til dette indlæg Christian Zinglersen i begyndelsen af 2017 skulle sætte sekretariatsholdet til det internationale regeringsforum Clean Energy Ministerial (CEM). CEM blev startet af den amerikanske regering i 2010 og omfatter i dag 26 partnerlande, herunder Kina, Indien, Mexico, Brasilien, USA, Japan - og Danmark.

Christian kom ind få måneder, før kineserne stod med det årlige CEM-ministermøde i Beijing og ti dage efter Præsident Trumps indsættelse. Han vurderede, at da CEM’s organisation var lille og skulle navigere i et kompliceret felt, måtte man fra starten være agile, spotte mulige fællesnævnere mellem medlemslandene hurtigt, og i det hele taget få noget fra hånden i en fart.
Han så hurtigt, at der var produktivitets- og motivationsgevinster at hente ved at anlægge en gennemgående dansk ledelsesfilosofi og tilstræbte samtidig at “brande” organisationen på dén tilgang. Det indbefattede blandt andet et fladt hierarki på holdet, feedback og dialog frem for et stort kontrolmaskineri og et gennemgående fokus på personlig udvikling for den enkelte. Blot et halvt år senere gennemførte holdet et stort møde i Canada med alle partnerlande og ekspertorganisationer, og en svensk regeringsdeltager bemærkede, at holdet udstrålede så meget energi og dynamik, at man bare havde lyst til at være en del af det.

Dansk Design Centers direktør Christian Bason: Derfor skal du bruge designværktøjer
Agnete Schlichtkrull
Dansk Design Centers direktør Christian Bason: Derfor skal du bruge designværktøjer

Kreativ ledelse skal også være robust
Flere internationale undersøgelser peger på, at kreativitet og evne til kritisk problemløsning er blandt de absolut vigtigste kompetencer for erhvervslivet i fremtiden. Men hvordan kan vi så udfolde de kompetencer som ledere? I bogen ”Form Fremtiden” beskriver den anden medforfatter til dette indlæg, Christian Bason, en række af de karakteristika, som netop blev praktiseret i den internationale ”startup”, CEM. Vi skal udfordre egne antagelser, understøtte medarbejdernes navigation i ukendt farvand og insistere på at skabe resultater både internt i organisationen og udadtil på den store scene.

Disse faktorer har været med til at gøre Danmark til en kreativ stormagt og fostret ukonventionelle virksomheder som LEGO, der blander leg og systematik, Coloplast, som tænker menneskers oplevelser og værdighed ind i avancerede medico-produkter, og den internationale startup-succes Tradeshift, der har bragt virksomheders fakturering ind i den digitale fremtid.

Er dansk ledelse dermed en "silver bullet", som løser alle udfordringer og skaber maksimal performance og innovationskraft? Naturligvis ikke. Kreativitet og personlig udfoldelse skal balanceres med andre dyder. Indimellem skal en organisation også måles på, hvem der kan levere og holde til mest, for nu at sige det lidt brutalt. Gå-på-mod og vedholdenhed indgår ikke i danske kerneværdier på samme niveau som i eksempelvis USA og Asien – og da slet ikke som kreative kompetencer. Måske skal vi tilføje vores ledelsesstil lidt mere råhed og viljestyrke, når vi dagligt konkurrerer med “the best of the best”.

Men først og fremmest bør vi bruge den gryende globale bevidsthed om fordelene ved medindflydelse, flade hierarkier, selvledelse og kreativitet til at bringe dansk ledelse i spil i verden og bidrage til at bygge det næste trin for internationale organisationer.

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox