Menu
Søg
LEGO: Sådan sikrer vi innovation gennem design
27. november 2018
”Invester i design!”. Så klart var budskabet fra LEGOs Chief Transformation Officer, Ulrik Gernow til Design Delivers konferencen d. 5. november. En firedobling af omsætningen og en halvering af kompleksiteten. Dét drømmescenarie er blandt andet resultaterne af LEGOs designrejse.
LEGO

Det er ikke let at se for det gennemsnitlige barn, der leger med LEGO, men i år er der faktisk sneget sig nogle helt nye typer af LEGO klodser ind blandt de klassiske klodser af plastik; nemlig de plantebaserede klodser, som er klodser uden anvendelse af olie. Symbolsk nok har LEGO valgt at gøre disse nye, bæredygtige klodser grønne, præcis som de planter, de kommer fra.

I 2018 lægger man ud med de grønne klodser til de grønne planter, og så overvåger LEGO, hvordan disse nye dele virker i forhold til de gennemtestede klodser. Den slags hurtige produkt-tests er bare én af de måder, man i LEGO håndhæver den strategiske brug af design på.

Ulrik Gernow lagde ud med at fortælle, at legoklodsen anno 1958 er et manifest for, hvad idéen bag LEGO bygger på. Siden har LEGO anvendt design som redskab til at styrke og udvikle deres forretningsmodel. Ulrik Gernow nævner fem faktorer, der er afgørende for LEGO Groups fremtidige innovation:
 

1. Speed to Market – Halvering af udviklingstid

2. Tidligere brugerinvolvering – ’Test og Lær’ fra de mest passionerede brugere

3. Data-drevet design – Real-time data og avanceret dataanalyse

4. Agile design sprints – Fra sekventiel ’gate’ proces til agile sprints

5. Empowered design teams – Klar retning og mål, uddelegering af beslutninger


Desuden har LEGO som mange andre virksomheder sat ambitiøse bæredygtighedsmål, herunder en 2030-vision, der i store træk gør op med den produktionsmetode og det design, man benytter i virksomheden i dag. De nye grønne klodser – også kaldet ”Plants from Plants” - er et af de første spæde skridt til at afprøve nye løsninger i mindre skala og over tid implementere et LEGO uafhængigt af oliebaserede råmaterialer.

Ulrik Gernow fastlog, at strategisk design ikke kun er forundt store virksomheder som LEGO. Strategisk design er en mulighed for langt de fleste virksomheder, små som store, som mange virksomheder har overset.

Ulrik Gernow, Chief Business Transformation Officer, LEGO Group

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox