Menu
Søg
Matilda McQuaid: Dansk design forbedrer hverdagen
24. maj 2019
Matilda McQuaid er vicedirektør for kuratering og chef for tekstilafdelingen på Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum i New York. Dansk design er indgået i flere af de udstillinger, hun har kurateret gennem tiden. Vi interviewer Matilda om, hvad dansk design har betyder for den globale designhistorie.

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Shaping The Next, et magasin vi publicerede i anledning af vores 40 års fødselsdag. Hvis du ikke får fingrene i et ved at komme til et af vores morgenarrangementer (følg med via vores nyhedsbrev), kan du finde magasinet som digital udgivelse herunder.

Hvordan har dansk design været med til at forme global designhistorie?

Med sin lange håndværkstradition har dansk design bidraget til at forme ideen om tidløshed i design. Her kombineres det bedste håndværk med det bedste fra industrielt design.Dansk design har også været med til at flytte fokus over på brugeren. Det inviterer brugeren til at interagere og tager udgangspunkt i en positiv brugeroplevelse. Der er en taktilitet og varme i dansk design, der også vægter betydningen af funktionalitet. Vi må ikke glemme, at designere også er brugere. Design er mere end æstetik og form for formens skyld. Det er humanistisk, og den humanisme indgår i dansk design, når det er bedst.

Cecilie Manz’ Pluralis-stol er kombineret bord, trappestige og stol.
Cecilie Manz
Cecilie Manz’ Pluralis-stol er kombineret bord, trappestige og stol.

Humanismen er meget synlig blandt den nuværende generation af danske designere, for eksempel Cecilie Manz, som indgik i Cooper Hewitts National Design Triennial i 2010. Hendes multifunktionelle Pluralis Chair er en kombination af bord, trappestige og stol i én genstand, og har også spor af en minimalistisk tradition. Kunstner og designer Olafur Eliasson er legende og tilgængelig på flere planer, for eksempel med “The Little Sun,” der som virksomhed for solenergi også har en samfundsmæssig betydning.

High tech-udtrykket i en del industrielt design har sine begrænsninger, og pendulet er ved at svinge tilbage mod en tættere relation til naturen og håndværket. Dansk design indkapsler dette øjeblik.

Når jeg tænker på dansk design, tænker jeg på hjemlig komfort, især de brugsgenstande der skaber den komfort – fra møbler til opdækning.

Matilda McQuaid

Hvilke trends fra dansk design har efterladt et varigt aftryk i USA?

Dansk design har løftet hverdagsobjekter til et højere niveau. Når jeg tænker på dansk design, tænker jeg på hjemlig komfort, især de brugsgenstande der skaber den komfort – fra møbler til opdækning.  Vi tilbringer det meste af vores tid uden for hjemmet, så i de få, dyrebare timer, vi tilbringer hjemme, vil vi have effektivitet kombineret med behagelige oplevelser, når vi interagerer med vores ting. I USA ser vi på dansk design, når vi vil have et eksempel på, hvordan man kan skabe design med minimale komponenter uden at gå på kompromis med taktilitet, komfort og funktion.

Håndværkstraditionen har fået større betydning i USA, og her ser vi på mange forskellige håndværkskulturer, også Danmark. For nylig har komfort i form af “hygge” også sneget sig ind i amerikansk kultur og sprog.

USA ser mod Danmark for inspiration – indenfor sundhed for eksempel på den danske terapihave Nacadia.
Nacadia
USA ser mod Danmark for inspiration – indenfor sundhed for eksempel på den danske terapihave Nacadia.

Designkonceptet har ændret sig markant de seneste 40 år, navnlig de seneste 10 år. Hvordan har dansk design bidraget til dette skift – og hvordan vil det bidrage til at løse udfordringer i fremtiden?

Dansk designs store styrke er traditionen – nutidigt dansk design hviler på et meget stærkt fundament. I sundhedssektoren søger USA inspiration i skandinaviske lande som Danmark. For eksempel indgår Københavns Universitets ”Nacadia Terapihave” i “Nature - Cooper Hewitt Smithsonian Design Triennial”, der åbnede i maj 2019. Nacadia er en forskningsbaseret terapihave for patienter med psykiske lidelser som post-traumatisk stress (PTSD) og en model for bestemte slags behandlinger.

Håndværkskonceptet har også udviklet sig. Engang havde begrebet håndværk negative konnotationer, men det har ændret sig inden for de seneste ti år. Der bliver i dag sat større pris på håndværk, og vi ser flere initiativer, der styrker forskellige håndværkstraditioner. Det er blevet sat på linje med design. I dansk design har håndværket altid haft stor betydning, men vi befinder os nu i en periode, der er mere åben over for tradition, og det betyder, at håndværk er mere relevant end nogensinde før.

Matilda McQuaid

Matilda McQuaid, (MA, architectural history, University of Virginia and BA, art history, Bowdoin College), er vicedirektør for kuratering og chef for tekstilafdelingen på Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum i New York. Dansk design er indgået i flere af de udstillinger, hun har kurateret, herunder Cooper Hewitts design triennale i 2010/11 ”Why Design Now”. McQuaid har tidligere været ansat på Museum of Modern Art, MoMa, hvor hun har kurateret over 30 udstillinger, heriblandt den anerkendte “Structure and Surface: Contemporary Japanese Textiles.”

Publikation
Shaping the Next

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox