Menu
Søg
Shaping the Next: Lad os møde fremtiden med empati
25. april 2019

I anledning af vores 40 års fødselsdag har vi publiceret et magasin under titlen Shaping the Next. Hvis du ikke får fingrene i et ved at komme til et af vores morgenarrangementer (følg med via vores nyhedsbrev), kan du finde magasinet som digitalt magasin herunder. For at slå tonen an bringer vi først et par indledende ord fra Dansk Design Centers direktør Christian Bason.

Nøgleordet er empati
I foråret 2019 deltog jeg i den interaktive festival SXSW i Austin, Texas. Det var mit tredje besøg, og jeg var begejstret for at høre de mange relevante spørgsmål om vores teknologiske fremtid, præsenteret af ledende eksperter, politikere, fremtidsforskere, designere og forfattere.

Stort set hver tale, jeg hørte, og hver bog, der blev refereret til, kredsede om ét gennemgående tema. Meget handlede naturligvis om machine learning, kunstig intelligens og datasikkerhed, men ét ord flettede sig ind i næsten alle samtaler og gik igen, hvad enten det drejede sig om nye former for arbejdspladser og uddannelse, Internet of Things eller Blockchain. Det var ordet empati. Eller rettere, manglen på samme.

Hvis mere empati virkelig er det, vi har brug for, når vi skal tackle fremtidens udfordringer – og det mener jeg, det er – så indtager designere en særlig rolle, når det handler om at bringe empatien i spil.

Christian Bason, adm. direktør, Danish Design Center
My Buemann

Det var som om tusindvis af mennesker i den texanske hovedstad fandt enighed om, at vi først og fremmest har brug for en vej tilbage til det at være menneske i vores digitale tidsalder. Det er selvfølgelig betryggende, at de mennesker, der har kodet ekkokammer-algoritmer, bidraget til afhængighedsskabende marketing og hjulpet med at fremme og forvrænge politiske dagsordener nu synes at være vågnet op til erkendelsen: Vi gør noget galt.

At være empatisk betyder også, at man bemærker, hvis en administrerende direktør i en større virksomhed mister sit emotionelle kompas eller behandler sine medarbejdere dårligt. Man bemærker det, hvis nogen tiltusker sig vores persondata og bruger dem til formål, der går imod vores eget bedste. Med empati kan vi styre udviklingen af de mest intelligente, nye teknologier, ikke ved at spørge os selv, hvor hurtige de er eller hvor meget data de kan indsamle og bruge, men, helt enkelt, hvordan de kan hjælpe mennesker bedst muligt. Det betyder, at noget så uhåndgribeligt som hvordan ting føles, rent faktisk bliver anerkendt som en værdi.

Et skift er sket
For designere er empati ikke noget nyt. Empati er en evne (ikke et karaktertræk), som designere bruger, træner, raffinerer og styrer efter. Jeg har brugt det meste af min karriere på at studere og arbejde med design, og jeg kan se et skift, også i min egen verden – et nyt fokus på og anerkendelse af empati som en nøgleværdi. Hvis mere empati virkelig er det, vi har brug for, når vi skal tackle fremtidens udfordringer – og det mener jeg, det er – så indtager designere en særlig rolle, når det handler om at bringe empatien i spil.

Jeg tror, at de store tech-virksomheder, myndigheder og organisationer, der formår at tage brugerne og kunderne seriøst som mennesker, vil være dem, der i sidste ende definerer vores fælles fremtid – og dermed også det kommende samfund.

Publikation
Shaping the Next
Download Shaping the Next

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox