Menu
Søg
SMV:Digital vil styrke Danmarks DIGITALE VÆKST gennem design
26. september 2018
SMV:Digital, der er en del af regeringens strategi for Danmarks digitale vækst, er klar til at byde de første små og mellemstore virksomheder indenfor.

Med SMV:Digital ventes knap 1.400 ledere og ledende medarbejdere fra næsten 800 SMV’er at få styrket deres digitale kompetencer gennem skræddersyede udviklingsforløb. Forløbene vil være målrettet den enkelte virksomheds muligheder og behov. 

"Digitalisering kan styrke de små og mellemstore virksomheders produktivitet og konkurrenceevne. Det kan fx være gennem automatisering af produktionen eller bedre udnyttelse af data til intern optimering og udvikling af nye produkter og services. Med SMV:Digital vil vi gøre det nemmere for virksomhederne at komme i gang med at høste de digitale gevinster gennem rådgivning om digital omstilling og e-handel."

— Erhvervsminister Rasmus Jarlov

Læs Erhvervsministeriets pressemeddelelse her.

Sprint:Digital
Et af tilbuddene i SMV:Digital er Sprint:Digital, som varetages af Dansk Design Center og D2i - Design2innovate. Projektet har til formål at fremme 100 SMV’ers digitalisering via designsprints.

"Erhvervsledere, ministre og organisationsfolk er enige om, at Danmark skal gribe mulighederne i digitalisering. Men hvis den digitale tsunami, der skyller hen over os lige nu, skal omsættes til ny vækst og velfærd, skal vores unikke danske designressource langt bedre i spil. Derfor har Dansk Design Center i samarbejde med D2i – Design to innovate lanceret Sprint:Digital under SMV:Digital for at vise, at designmetoder kan give små og mellemstore virksomheder en konkurrencefordel i en digital verden."

— Christian Bason

Som deltager i Sprint:Digital får virksomheder et fuldt faciliteret sprintforløb med afsæt i et konkret projekt, idé eller udfordring. På fem sammenhængende dage, i samarbejde med designere, får virksomheden sat kursen mod en effektiv forretningsplan for sin digitalisering.

Målet med forløbet er at få størst mulig værdi for kunder og brugere bygget ind i et produkt, service eller koncept for dermed at opnå større træfsikkerhed i markedet.

Vil du høre mere om Sprint:Digital?
Kontakt Sidsel Winther på swi@ddc.dk/+45 2551 8288 eller læs mere på sprintdigital.dk.

Publikation
Sprint:Digital – din virksomheds effektive vej til digital transformation

Vi søger løbende designstuderende til at hjælpe til med faciliteringen
Har du lyst til at afprøve dig selv som designer i direkte kontakt med konkrete virksomhedsopgaver, hvor du skal hjælpe en virksomhed med deres digitaliserings udfordring? Så er det dig, vi søger som trainee i Sprint:Digital.

Bliv trainee i Sprint:Digital

Som trainee i Sprint:Digital får du erfaring med design sprint som format og udvikling af digitale initiativer. Du arbejder i direkte kontakt med både designbureauer og danske små- eller mellemstore virksomheder i 5 hele dage.

Under ledelse af det designbureau, der faciliterer sprintugen, bliver du tilknyttet en virksomhed, som du skal hjælpe igennem sprintet. For at sikre det gode resultat skal du som designer kunne stille åbne spørgsmål, give feedback og assistere med en visuel behandling af virksomhedens udfordringer, samt dokumentere og uploade virksomhedens daglige output. Det kan være både i form af billeder, video og tekst. Derudover har du til ansvar at udarbejde en start og en slutfilm omkring virksomhedens forventninger, udvikling og resultat.

I løbet af sprintet skal du stå til rådighed på ugens fem hverdage fra 8.30 – 17. Hver studerende kan max deltage i et sprint og en virksomhed. Sprint:Digital forventer at kunne samarbejde med i alt 157 trainees fra 2019 til 2021.

For 2019 afholdes Sprint på følgende uger:

Jylland og fyn
Aalborg: 18+25
Aarhus: Uge 12+21
Horsens: Uge 13
Kolding: Uge 11,23+26
Odense: Uge 10,14,19+25

Hovedstadsområdet og Sjælland
København: Uge 12, 14,19+23
Øvrige Sjælland: 11,13+25

Tilmeld dig ved at udfylde formularen her.

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox