Menu
Søg
Urgent.Agency: Relevans frem for æstetik
3. april 2020
Hos bureauet Urgent.Agency er man optaget af at skabe impact. NU. Deraf navnet. Relevans kommer først – også hvis det betyder et nej til æstetik, siger stifter og partner Mads Quistgaard.

Efter flere år i branchen drømte Mads Quistgaard om at lave en ny type bureau.

"Jeg ville gerne skabe et blandet sted. Forestil dig, at du blander uddannelsen Hyper Island med brandbureauet Wolff Olins, så hælder du konsulentbureauet Red Associates ovenpå og runder af med lidt Greta Thunberg på toppen. Det var sådan et bureau, jeg drømte om. Med andre ord meget mere viden, kritik og relevans end vi er vant til i bureauverdenen."

I 2015 stiftede han sammen med partner Christian Pagh Urgent.Agency, der med egne ord fokuserer på at udvikle identiteter, bygge kulturer og skabe relevante rum. I dag har de 18 ansatte og kontorer i både København og Oslo og med stadig flere kunder i Kina.

Om Mads og Christan

Mads er uddannet arkitekt og designer med 20 års erfaring særligt inden for brand- og identitetsdesign samt kreativ ledelse af designbureauer, sidst som Senior partner hos Kontrapunkt.

Christian er uddannet filosof og har tidligere haft bureauet UIWE, som havde et skarpt fokus på kulturdesign og fællesskaber.

“Christian og jeg var fra dag et helt på bølgelængde med hvad vi ville”, siger Mads Quistgaard. “Og vores fælles mindset omkring urgency kaldte jo i bogstavelig forstand på, at vi kom i gang hurtigt.”

Eksperimenter og jamming
Hurtigt i gang og på en “bastard-måde”. På Urgent.Agency-sprog betyder det at gå i gang på en måde, der blander teorier og forskrifter efter forgodtbefindende.

Bastard-mentaliteten bygger blandt andet på Mads Quistgaards oplevelser fra Kolding Designskole. “Her skulle en gruppe unge, som på det tidspunkt i deres studieforløb var total utrænede i designmetoder, løse et problem for en større dansk virksomhed. De havde 3 uger til opgaven. I stedet for bare at bruge en bestemt metode, så hackede, jammede og prototypede de sig frem til flere forskellige svar på problemet”, siger Mads Quistgaard og fortsætter: “De gjorde det så godt, at det fik mine øjne op for, hvad den tilgang og den hurtighed kan bidrage med. Mængden af forslag var enorme, og efter bare tre uger havde de en hel menu af løsninger, der alle kunne gøre en forskel med det samme.

Det bureau, som fik opgaven, da den skulle løses “rigtigt”, brugte et 1 år på at lave en identitet og et site, til en million kroner, og det rykkede intet.  Det var pænt, men det skabte ikke særlig meget værdi for andre end designbureauet og kommunikationsgruppen i firmaet.

Mixed martial arts
Vi går målbevidst efter at skabe et tværfagligt team med kreative og strategiske super powers, der kan tænke frit og designe præcist. Ligesom MMA (Mixed Martial Arts) kampsport er den mest effektive, når det virkelig gælder, så skal vi også træne i forskellige discipliner, så vi er parate til at møde de udfordringer verden bringer. Det er ikke nok at have det sorte bælte i typografi eller corporate strategy. Når verden brænder, skal du være parat – til alt muligt. Verden er vild og hurtig, og de gamle dage, hvor man i ro og mag fulgte en 5-års plan, er væk. Du skal som designbureau i dag kunne forstå, forandre og sikre varig værdi for dine kunder meget hurtigere. Det er det, vi træner i.

Vi siger tit, at vi ‘går frem til føling’ hos vores kunder - forstået på den måde, at vi går meget tæt på vores kunder, indtil vi kan mærke, at de skyder igen. Så ved vi både, hvor langt kunden er interesseret i at gå for at skabe forandring og hvilke hunde, der ligger begravet hvor. Det er en fordel, når vi tager hul på lange samarbejder, at vi bruger samtalens kunst til at orientere os grundigt – og ofte adopterer kunderne faktisk vores vendinger, når de fremover beskriver deres styrker og svagheder.

Urgent Agency har god erfaring med kunder i krise. Mads Quistgaard forklarer: “Som vi kan se i disse coronatider, så er kriser også en anledning til at smide vanetanken væk og genopfinde sit eksistensgrundlag. Når du fx som nyudnævnt schweizisk ambassadør kommer til Danmark og får at vide, at de har lukket ambassaden, så har du en rigtig udfordring. Hvordan bedriver du diplomati uden en ambassade?”

Samarbejdet med den schweiziske ambassadør var vildt og vovet og tvang Urgent.Agency til at fremvise deres bedste mixed martial arts-færdigheder. “Det endte med en komplet endevending af begrebet ambassade. Ud fra en pop-up tankegang skabte vi et digitalt univers under titlen Open Embassy. I sådan en proces er der ingen præcedens. Der er ingen metode eller teori, man kan styrke sig på. Hvis du holder på formerne, sker der ingenting – så nød lærer nøgen diplomat at spinne, kunne man sige.” siger Mads Quistgaard.

Mads Quistgaard om hvordan coronakrisen kommer til at påvirke designfeltet i fremtiden, og om hvordan han selv arbejder på at komme ud på den anden side.

Tiltræk de bedste med impact og frihed
Hos Urgent.Agency er man som så mange andre steder optaget af at tiltrække de bedste medarbejdere. Medarbejdere skal opfylde tre ting: 1) De skal være kvikke. 2) De skal være optaget af mennesker, udvikling og impact. 3) De skal have humor. Det er de samme kriterier, der gælder for både designerne, strategerne, arkitekterne og kulturanalytikerne.

De bedste medarbejdere er ikke nødvendigvis de mest belæste, eller dem der har vundet flest priser, men dem som har det mindset, at arbejdet skal bidrage med noget, der er både mærkbart og meningsfuldt. Men at tiltrække gode folk er en ting, noget helt andet er at stimulere og fastholde gode medarbejdere.

“Vi vil gerne lave et opgør med den tilgang, hvor man tiltrækker dygtige medarbejdere og så bruger dem i 10 år, indtil de er helt udtjent. Vi vil gerne give medarbejdere mulighed for at fordybe sig og dyrke deres passioner og blive ved med at lære. Vi tror, at de bedste medarbejdere vil arbejde et sted, hvor de udvikler sig. Det ville være direkte uklogt at kvæle sine medarbejderes passioner. Fra vores side, som ledelse, er det primært en planlægningsøvelse: vi skal kunne tage højde for vores medarbejderes forskellige rytmer og lidenskaber. Men jeg tror på, at det på den lange bane giver mere, end det tager.”

"Hvis man vil lykkes, så er der ikke et alternativ til professionalisering."

Mads Quistgaard

En professionel bastardbiks
Friheden hos Urgent Agency kommer naturligvis med et ansvar. Nærmest fra dag et har bureauet haft en bestyrelse. Og det har været helt bevidst. Ifølge Mads Quistgaard er det fornuftigt at have nogen, der kan hjælpe med at holde én lidt i ørerne, når man farer derudaf og løber derhen, hvor det er sjovt. Og det har sammen med bureauets ydelser og værdisæt givet den rette balance.

“I 2018 var vi vokset til en størrelse, hvor vi vurderede, at vi kunne indfri en drøm. Vi ville skabe en konference på CBS og et magasin, som debatterer “What’s Urgent?”. Det var en kæmpe kraftanstrengelse. Havde vi vidst hvor stor, havde vi måske ikke gjort det. På den måde er det nogle gange en velsignelse at være lidt naiv stadigvæk,” siger Mads Quistgaard. “Vi var og er stolte af resultatet, men det betød også, at vi havde brugt mange penge og var lidt i krise. Heldigvis startede vi 2019 med at vinde en masse opgaver, så vi kom på sporet igen.”

“Vi har arbejdet ud fra en strategi, der hedder GO PRO. Det er lidt mærkeligt for mig at tale om forretningssiden. Men jeg tror, at mange designere kan være så optaget af udvikling, at de glemmer at bygge strukturkapital – altså gode systemer og procedurer, der får hverdagen til at hænge godt sammen. Så må man jo enten hyre sig til det eller bygge en maskine, der kan håndtere det. Hvis man vil lykkes, så er der ikke et alternativ til professionalisering.”

Målet hos Urgent Agency er at lave en kreativ maskine, som skal kunne fungere uden Mads og Christian. Ledelsen må aldrig blive en flaskehals.

“Vi er nødt til at organisere os mere professionelt, hvis vi skal undgå at ramme glasloftet. Fra starten har vi ønsket at være et sted, hvor medarbejdere kan komme frem og tage ansvar, hvis man kan og vil. Vi vil i princippet gerne være så store som muligt, for størrelse giver bedre muligheder for at sætte det præg på verden, vi gerne vil. Men om vi er 50 eller 100 mennesker, er ikke det vigtigste, så længe vi stadig er det helt rigtige bastard-mix af talentfulde og nysgerrige mennesker.

Interviewserie
Bureaubosserne

Hvordan skaber man en succesfuld forretning med design? I denne serie fortæller lederne af nogle af Danmarks mest succesfulde designbureauer om deres rejser, og om hvor de ser designfaget bevæge sig hen. Følg med på danskdesigncenter.dk/bureaubosserne

Seneste

Seneste
Nyhedsbrev
Få nyheder om Dansk Design Centers aktiviteter direkte i din inbox

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand